Müncheni Ludwig-Maximiliansi ülikooli kohtuekspertiisi ja Andreas G. Nerlichi juhitud rahvusvaheliste ekspertide meeskond tõi välja, et Michelangelo fresko «The Flood» kujutab naist, kellel on rinnavähi tunnused.
Eksperdid leidsid, et Michelangelo kujutas Sixtuse kabeli freskol vähki
Rinnakujutised võivad kunstiteostes omada sümboolset tähendust, esindades sageli emadust või rõhutades naiselikkust. Kunst kujutab aeg-ajalt patoloogilisi seisundeid, tekitades arutelu nende kujutiste eesmärgi ja tähtsuse üle. Kas maalile jäädvustatud patoloogiline tunnus on füüsilist vaatlust dokumenteeriv sündmus või sümboliseerib see midagi muud?
Ajakirjas The Breast avaldatud uuringus «Kas Michelangelo maalis fresko «The Flood» (Sixtuse kabel, Rooma) noore täiskasvanud naise rinnavähiga?», osalesid Saksamaa, Itaalia, Prantsusmaa, Austria ja Ühendkuningriigi eksperdid erinevatest valdkondadest nagu kunstiajalugu, meditsiin, geneetika ja patoloogia. Uuring keskendus konkreetsele naisfiguurile «The Flood» fresko paremal küljel.
«The Flood» on esimene stseen, mille Michelangelo maalis Sixtuse kabeli lakke aastal 1508. Naist on kujutatud peaaegu alasti, peas ainult sinine pearätt, mille pikem osa ulatub naise selja taha. Tema taga on väike laps, kes näib nutvat.
Ikonodiagnostika on meditsiinilise analüüsi protsess, mis otsib kunstiteostes meditsiiniliste häirete ja haiguste kliinilisi tunnuseid. Seda kasutatakse sageli teabe andmiseks erinevate ajalooliste perioodide patoloogiate kohta. Protsess nõuab biomeditsiini, meditsiiniajaloo ja kunstiajaloo ekspertide koostööd enne järelduste tegemist, vahendab Medical Xpress.
Analüüsist selgub, et naise vasak rind näib olevat normaalne ning sellel on vanusega või rinnaga toitmisega seotud ptoos koos silmatorkava nibu ja siledate kontuuridega.
Tema paremal rinnal on olulisi kõrvalekaldeid, milleks on sissetõmbunud ja deformeerunud nibu, sissetõmbunud areolaarnahk koos erosiooniga mediaalses piirkonnas ja sügav süvend, mis meenutab armi nibu kohal. Kupud ülemises osas viitavad tükkide olemasolule, mis võib viidata suurenenud lümfisõlmedele.
Michelangelo võis omada häid teadmiseid inimese anatoomiast ja see võis võimaldada tal konkreetseid patoloogilisi tunnuseid täpselt kujutada. Uuring osutab ajale, mil ta aitas 17-aastaselt viia läbi lahkamist, kus ta oleks võinud täheldada patoloogiat, mis võib hõlmata rinnavähki. Nende konkreetsete patoloogiliste kõrvalekallete leidmine naise paremas rinnas võib viidata haiguse tahtlikule kujutamisele.
Töörühm järgis ikonodiagnostika juhiseid, et viia läbi põhjalik analüüs, sealhulgas välistamise diagnoosimine ja fresko restaureerimisesemete hindamine. Nad arutasid tuberkuloosset mastiiti ja sünnitusjärgset mastiiti, mis olid renessansiajal levinud seisundid, kuid need olid välistatud. Kroonilised seisundid, nagu plasmarakuline mastiit, mida tavaliselt täheldati vanematel naistel, olid samuti allahinnatud tema näilise nooruse tõttu.
Võrdlused teiste Michelangelo töödega näitavad, et ta oli loomulikult üsna võimeline kujutama tervet naise rinda. Naisfiguuridel tema erinevatel teostel on tavaliselt kujutatud sümmeetriliselt ilma patoloogia tunnusteta rindasid, mis kinnitab ideed, et «The Flood» kõrvalekalded olid sihilikud.
Uurimisanalüüsis jõuti järeldusele, et täheldatud tunnused vastavad rinnavähiga kooskõlas oleva ikonodiagnostika nõutavatele tõenditele, kirjutab Medical Xpress.
«The Flood» teoloogiline kontekst illustreerib jumalikku karistust, mis on määratud kogu inimkonnale. Nagu uuringus rõhutati, sooritavad paljud tegelased patuseid tegusid isegi siis, kui tulvavesi tõuseb.