Tänapäeva tarbimisühiskonnas on sageli keeruline eristada tegelikku vajadust hetkeemotsioonist. Kogemusnõustaja Kristi Värik selgitab, kuidas saada hakkama poes tekkinud ärevusega, vältida liigseid kulutusi ning teha teadlikumaid otsuseid.
Kogemusnõustaja jagab soovitusi, kuidas vältida liigseid kulutusi ja poes tekkinud ärevust (1)
Impulssostude vältimise esimene samm on oma ostumustrite teadvustamine. «Kallite ostude puhul on soovitatav jätta endale 24-tunnine mõtlemisaeg, et hinnata, kas toode on tõepoolest vajalik või lihtsalt hetkeemotsioon,» soovitab Värik. Ta rõhutab, et selline paus aitab vältida kiirustamist ja ebaratsionaalseid oste. «Kui sa ostad näiteks riideid või kodutarbeid, mõtle, kuidas ja kui kaua need kasutust leiavad.»
Toiduostude puhul soovitab Värik koostada eelnevalt nädalamenüü ja sellele vastava poenimekirja. «Kui tead täpselt, mida vajad, on lihtsam keskenduda ainult vajalikule,» rõhutab ta. Ärevust aitab leevendada ka see, kui valid ühe toidupoe, kus käid. «Nii tead alati, kus miski on, ja ei kuluta väärtuslikku aega otsimisele.»
Kuidas piirata impulssoste?
Impulssostud juhtuvad tihti siis, kui inimene läheb poodi näiteks tühja kõhuga või vahetult pärast palgapäeva. «Tundub veidi äärmuslik, aga tean mitmeid inimesi, kes käivad toidupoes ainult paberile kirjutatud nimekirja ja konkreetse summa sularahaga, et polekski võimalust rohkem osta kui raha kaasas on.» Kuigi see tundub piirav, siis tihti paneb selline olukord hoopiski inimese fantaasia tööle stiilis «mida ma veel saaksin selle raha eest kokata».
Ka tasuks alati enne kassasse minekut enda ostukorv üle vaadata, et aru saada, kas kõik, mis korvi sai, on päriselt vajalik.
Laste kaasamine ostuprotsessi
Lastega poodi minnes soovitab Värik enne selgeks teha, kas ja mida neile ostetakse. Kui eelarve ei luba mänguasju, võib pakkuda lapsele võimalust valida mõni tervislik suupiste. «On spetsialiste, kes ütlevad, et lapsele ei ole vaja tekitada pinget ja stressi selle pärast, milline on pere eelarve, ning on neid, kes ütlevad, et lapsega tuleb samuti ausalt rääkida. Ise olen kuldse kesktee usku: kuu lõpus on normaalne lapsele selgitada, et praegu on võimalik osta üksnes vajalikke asju ja maiustused-mänguasjad jäävad sünnipäevaks või muuks tähtpäevaks. Võib ka lapsega koos näiteks poes asju vaadata, mänguasju võrrelda ja arutada, et millisesse kotti võiks selle sünnipäevaks pakkida. Ei tasu teha rahast ja ostude tegemisest tabu, millest rääkida ei saa, vaid normaliseerida seda, et perel on erinevatel aegadel erinevad võimalused,» soovitab Värik.
Ärevuse leevendamine poes
Paljud kogevad poes käies ärevust, eriti rahvarohketel aegadel. «Soovitan vältida tipptundidel, näiteks kella 17–19 vahel poe külastamist. Eriti head on ööpäev läbi avatud Prismad, kuhu saad iga hetk poodi minna ja sihtida aega, mil inimesi ei pruugi poes ollagi,» ütleb Värik.
Poes tekib inimestel ärevus väga mitmel erineval põhjusel: majanduslik hirm, et kõik asjad ei mahu eelarvesse, või näiteks hirm ka selle ees, et inimene pole kindel, mida osta. «Paljud inimesed ütlevad ka, et neid aitab see, kui klapid on kõrvas ja nad ei kuule üldist saginat. Ärevuse maandamiseks võib taskus olla ka mõni fidget või stressipall vms, mida mudida ja pigistada. Kui energiatase on madal ning ärevus üldiselt kõrgem, siis tasub ikka kaaluda kauba koju tellimist, mitte füüsiliselt poodi minekut,» selgitab Värik
Kui poes aga peaks ärevus peale tulema, võiks proovida erinevaid harjutusi. Näiteks üks variant: loendan neljani, hoian hinge kinni ja hingan kaheksani lugedes aeglaselt välja. Kordan protsessi, kuni enesetunne paraneb. Ka võib proovida levinud 3-3-3 harjutust: otsin silmadega ja nimetan kolm asja, mida ma näen, kolm asja, mida ma kuulen, kolm asja, mida ma saan liigutada.
Rahalise ärevusega toimetulek
Majanduslik ärevus on aktuaalne teema, eriti hinnatõusude valguses. «Eelarve koostamine ja sellest kinnipidamine on kõige tõhusam viis rahaasjade kontrollimiseks,» selgitab Värik. Ta soovitab valida pood, kus on püsivalt soodsad hinnad, et nii aega kokku hoida, ja sooduskampaaniate ajal osta ette kuivaineid ning kauasäilivaid tooteid, et vältida impulssoste, mis võivad eelarvet lõhkuda.