Päevatoimetaja:
Marilin Vikat
Saada vihje

Kuidas valida õige meditsiiniseade?

Copy
Vivika Tamra, Tervisekassa kommunikatsioonispetsialist
Vivika Tamra, Tervisekassa kommunikatsioonispetsialist Foto: Apotheka

Tervisekassa hüvitab ravikindlustatud inimestele selliseid meditsiiniseadmeid, mille abil saab ravida haigusi ja vigastusi või hoida ära nende süvenemist. Meditsiiniseadmete loetelus on tootegruppe ehk meditsiiniseadme rühmi ligi 60 ja nendesse kuulub ca 2000 erinevat meditsiiniseadet, mida Tervisekassa kompenseerib.

Hüvitatavate seadmete hulka kuuluvad näiteks diabeetikutele veresuhkru mõõtmiseks ja selle taseme korrigeerimiseks vajalikud tarvikud (glükomeetri testribad, lantsetid, insuliininõelad, glükoosisensorid), stoomide hooldusvahendid, ortoosid, põiekateetrid ja haavasidemed, samuti unehäirete ravi seadmed ja nende maskid ning kompressioonitooted nii lümfitursete kui ka venoosse puudulikkuse ja haavandite raviks.

Kuidas saab soodustust?

Meditsiiniseadmete soetamiseks peab arst eelnevalt tuvastama ravivajaduse. Kui arst hindab, et patsiendi terviseseisund vastab neile tingimustele, mille põhjal Tervisekassa meditsiiniseadmeid hüvitab, kirjutab ta välja digitaalse meditsiiniseadme kaardi ehk nn digiretsepti. Seejärel saab inimene ise või tema lähedane pöörduda apteeki või seadmete müüja poole, kellel on Tervisekassaga müügileping.

Tervisekassa hüvitab ainult neid meditsiiniseadmeid, mis on kantud meditsiiniseadmete loetellu. Meditsiiniseadmeid hüvitatakse 90% või 50% soodusmääraga seadme piirhinnast. Inimene peab ise tasuma vastavalt 10% või 50% seadme piirhinnast ja seda ületava osa.

Sageli tekitab inimestes küsimusi Tervisekassa seatud meditsiiniseadme piirhind ja selle arvutamine. Selle esmapilgul keerukana näiva põhimõtte selgitamisel on kindlasti suureks abiks müüjad. Tervisekassa maksab suure osa meditsiiniseadmete puhul 90% piirhinnast ja inimese kanda jääb tagasihoidlikum summa ehk 10%.

„Kui inimene eelistab mingil põhjusel kallimat meditsiiniseadet, tuleb tal tasuda ka täiendav hinnalisa. Julgustame inimesi küsima müüjalt soodsamaid võimalusi, et hoida oma ravikulud optimaalsed. See on eriti oluline krooniliste haiguste puhul, kus inimese ravivajadus on pikaajaline ja omaosalus võib kokkuvõttes kujuneda märkimisväärseks. Kõik tooted, mis on lisatud Tervisekassa meditsiiniseadmete loetellu, on läbinud põhjaliku hindamise, ning oleme veendunud, et ka hinnalt soodsamad tooted on kvaliteetsed, sarnase toimega ja mõeldud sama funktsiooni täitmiseks, mis kallimad valikud,“ selgitab Tervisekassa meditsiiniseadmete ekspert Hanna Veisman.

Piirhinna arvutamise reeglid on kokku lepitud ravikindlustuse seaduses. Arvutamise aluseks on meditsiiniseadmete loetellu kuuluvate sarnaste omadustega toodete hinnad ja soodustus arvestatakse tootegrupis odavuselt teisel kohal asuva toote hinna alusel. Näiteks kui valikus on sama otstarbega meditsiiniseade hinnaga 20, 30 või 40 eurot, siis määratakse piirhinnaks reeglina hinnalt teise soodsaima seadme hind ehk 30 eurot ja Tervisekassa soodusprotsent arvutatakse sellest summast. Soodsamate toodete eest tasub inimene seega vastavalt 2 eurot ja 3 eurot. 40-eurose toote ostul tasub inimene lisaks 3 eurole ka piirhinda ületava osa 10 eurot ehk kokku 13 eurot.

„Sellise süsteemi eelis on laiema toodete valiku võimaldamine, mis annab patsiendile vabaduse valida eri hinnaklassi toodete vahel. Samuti on praktika näidanud, et see lähenemine säilitab tootjate huvi tooteid müüa ja soodustab hinnakonkurentsi. See omakorda aitab kasutada meie ühist raviraha targalt ja seeläbi suurendada hüvitatavate toodete valikut,“ rõhutab Veisman.

Kust saab osta soodustusega seadmeid?

Kui inimene soovib osta meditsiiniseadet, leiab ta Tervisekassa kodulehelt: www.tervisekassa.ee/meditsiiniseadmete-muujad infot erinevate seadmete ja nende müüjate kohta, kes pakuvad soodustust. Lisainformatsiooni otsimisel on kindlasti abiks ka meditsiiniseadmete ja abivahendite andmekogu: www.msa.sm.ee, kus on esitatud kõik Tervisekassa rahastatavad meditsiiniseadmed koos kasutusjuhendite, levitajate ja muu vajaliku infoga. Oluline on meeles pidada, et mida spetsiifilisemad on tooted, seda tõenäolisemalt müüvad neid valdkonnale spetsialiseerunud ettevõtted.

Digiretsepti alusel müüvad lihtsamaid meditsiiniseadmeid (nt diabeeditarvikuid ja haavasidemeid) ka paljud apteegid. Täpsemat infot tootevaliku kohta leiab lehekülgedelt www.ravimiinfo.ee ja www.apteegiinfo.ee/info. Alati tasub müüdavate toodete hindu võrrelda ja leida endale soodsaim ostukoht.

Oluline on valida õige seade

Artikli foto
Foto: Apotheka

Kuna meditsiiniseadmeid on väga palju ning sobiva seadme valik sõltub sageli inimesest ja tema terviseseisundist, on asjatundja nõu vajalik, eriti juhtudel, kui meditsiiniseadet ostetakse esimest korda.

„Meie jaoks on apteekrid ja meditsiiniseadmete müüjad väga hinnatud partnerid, kuna nad aitavad valida sobivaimat toodet paljude võimaluste hulgast. Näiteks venoosse puudulikkuse survesukad peavad olema õige suurusega. Samuti peab ortoos vajaliku toestuse pakkumiseks istuma väga hästi käe või jala ümber – see ei tohi olla liiga suur ega ka liiga väike, samal ajal peab toestus olema õige tugevusega. Või peab näiteks haavaside vastama patsiendi haava paranemise faasile. Seega tuleb müüjal koos patsiendiga kaaluda erinevaid võimalusi ja soovitame tooteid võimalusel proovida, sest vale suuruse ostmise korral ei ole müüjal enamasti kohustust toodet ümber vahetada ja Tervisekassa ei kompenseeri uue seadme soetamist,“ rõhutab Veisman.

Samuti on oluline seadmete hooldus ning nende ohutu ja õige kasutamine. Ka seadusandja on pannud edasimüüjale kohustuse inimest juhendada ja nõustada. „Nõustamine on lahutamatu osa kvaliteetsest klienditeenindusest ja lisaraha sobiva meditsiiniseadme valiku tegemisel inimeselt küsida ei tohi. Kõik mõõtmised, proovimised ja testid, mida tehakse poes, et valida parim võimalik seade, on juba toote hinna sees,” kinnitab Veisman.

Kui ostetud meditsiiniseadmega tekib probleem, tuleks esmalt pöörduda tagasi poodi, kust seade soetati. „Nii saab seadme müünud ettevõte aidata olukorda lahendada ja vajadusel on ka võimalik informeerida tootjat, kes on kohustatud tegelema probleemi põhjuste väljaselgitamise ning kõrvaldamisega. Toodetel on ka garantiiaeg, mille käigus on müüjal kohustus vigaseks osutunud seade välja vahetada. Kogemus on näidanud, et lõviosa probleemidest saab omavahelise suhtluse teel kenasti lahendatud,” lisab Veisman.

Kui mure jääb koostöös müüjaga lahendamata, on inimesel õigus informeerida Terviseametit, kes tegeleb meditsiiniseadmete ohutusjärelevalvega, samuti Tervisekassat, kes on rahastanud seadme ostu.

Veisman paneb aga inimestele südamele, et meditsiiniseade ei aita inimest, kui seda ei kasutata või kasutakse valesti. „Kui arst on patsiendile seadme välja kirjutanud, on selleks põhjendatud vajadus. Arst selgitab inimesele, miks ta seadet vajab, seejärel täpsustab müüja seadme kasutamist ja lõpuks on inimese ülesanne järgida antud soovitusi,“ tuletab ta meelde.

Copy
Tagasi üles