:format(webp)/nginx/o/2024/12/20/16556448t1h1c9e.jpg)
Kui meditsiiniline abi või suhtlus tervishoiuasutusega valmistab pettumust, ei pruugi inimesed tihti teada, kuhu oma murega pöörduda. Tervisekassa, terviseamet ja kindlustusseltsid tegelevad küll erinevate probleemidega, aga teadmine, kelle poole pöörduda, võib säästa aega ja närve.
Kuigi enamik Eesti inimesi on arstiabiga rahul, tuleb ette olukordi, kus kogetu ei vasta ootustele – näiteks tundub otsus edasise ravi kohta põhjendamatu, suhtlus oli ebaviisakas või arve kahtlane. Kust alustada ja kes saab aidata?
Tervisekassa tervishoiuteenuste kvaliteedi teenusejuht Marion Kalju soovitab esimese sammuna pöörduda otse raviasutuse poole. «Inimesed sageli ei tea, millise asutuse poole pöörduda – kas Tervisekassa, terviseameti või kellegi kolmanda. Alustada tuleks alati suhtlusest teenusepakkujaga,» kinnitas ta.
/nginx/o/2025/05/13/16840668t1hc4a5.jpg)
1. Probleem ravikvaliteedi või suhtlemisega? Pöördu raviasutuse poole.
Raviasutus vastutab teenuse kvaliteedi eest. Kui:
- sinuga on ebaviisakalt suheldud,
- sa ei nõustu raviotsusega,
- vajalik abi jäi saamata,
- haiguslugu on dokumenteeritud puudulikult,
siis pöördu esmalt otse raviasutusse. Kaebuse esitamise info peab olema kättesaadav raviasutuse tegevuskohas või veebilehel.
2. Kahtled teenuse kvaliteedis või töötaja pädevuses? Pöördu terviseametisse.
Kui suhtlus raviasutusega ei andnud tulemust või on kahtlus raviveas või tervishoiutöötaja ebapädevuses, tuleb pöörduda terviseameti poole.
Terviseameti tervishoiuteenuste osakonna juhataja Külli Friedemann selgitab, et terviseamet võib alustada järelevalvemenetlust, kui kaebuse asjaolud seda õigustavad. Täpne kord on kirjas terviseameti kodulehel.
3. Kahtlustad raviviga ja soovid kahju hüvitamist? Pöördu kindlustusandja poole.
1. novembrist 2024 kehtib Eestis patsiendikindlustus, mis annab õiguse hüvitisele, kui raviprotseduur põhjustas välditava tervisekahju. Näiteks:
- hilinenud uuringute tõttu jäi ravi saamata,
- ravi käigus põhjustati tüsistus või kehavigastus, mida oleks saanud vältida.
Mida teha? Võta ühendust kindlustusseltsiga, kellega sinu raviasutus on sõlminud kohustusliku vastutuskindlustuse lepingu. Nõue tuleb esitada nelja nädala jooksul alates kahju ilmnemisest. Tähtaeg võib mõjuval põhjusel pikeneda. Kui otsus ei rahulda, on võimalik pöörduda terviseameti juures tegutseva lepituskomisjoni poole.
4. Kahtled raviarve õigsuses või teenus polnud kättesaadav? Pöördu Tervisekassa poole.
Kui:
- arvel on teenused, mida sulle ei osutatud,
- tasulise visiidi eest on esitatud arve ka Tervisekassale,
- sul on kahtlusi ravi kättesaadavuse või haiguslehe põhjendatuse osas,
siis pöördu Tervisekassa poole. Tervisekassa kontrollib ravidokumentide alusel, kas arveldus oli õiglane ja läbipaistev.
«Tervisekassale laekub igal aastal sadu kaebusi. Inimesed saavad Terviseportaalis oma raviarveid ja retsepte ise üle vaadata ning vajadusel meie poole pöörduda,» ütles Tervisekassa järelevalve teenusejuht Jelena Kont.
Kust saada rohkem infot?
Tervisekassa on koostanud ülevaatliku juhise, kuidas orienteeruda erinevate kaebuste korral.
Kui arstiabi ei vasta ootustele, ära jää üksi oma murega. Õigesse kohta pöördudes on võimalik saada vastuseid, lahendusi – ja tagada, et järgmine patsient kogeb paremat teenust.