Tugev side emaga aitab lastel sõpru leida

Marina Lohk
, vanemtoimetaja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: Caro / Scanpix

Värske uurimus näitas, et lapsed, kellel on eelkoolieas emaga tugevam side, sõlmivad esimestel kooliaastatel lähedasemaid sõprussuhteid kui need, kelle suhe emaga ei ole nii lähedane.



«Turvalise ja emotsionaalselt avatud ema-lapse suhte korral kujuneb lastel positiivsem ja vähem kallutatud arusaam oma kaaslastest, mis võimaldab sõlmida tugevamaid sõprussuhteid,» vahendab Tartu Ülikooli tehnoloogiaportaal

Novaator

Illinoisi ülikooli teadlase Nancy McElwaini sõnu.

Teadlased on ka varem täheldanud, et ema ja lapse vahelise sideme tugevus mõjutab lapse tulevaste sõprussuhete kvaliteeti, kuid siiani pole seda nähtust põhjalikumalt seletada suudetud, kirjutas Live Science.

McElwain ja tema kolleegid uurisid 1071 lapse andmeid. Nad hindasid ema ja lapse vahelist kiindumust kolme aasta vanustel lastel. Kui laps sai nelja ja poole aasta vanuseks, hinnati, kui avatult ja teadvustatult suhtlesid ema ja laps oma tunnete teemadel.

Nelja ja poole aasta vanuselt ning esimeses klassis hinnati laste keelelisi võimeid ning vaenulikku käitumist mänguväljaku sotsiaalsetes situatsioonides. Emadel ja õpetajatel paluti hinnata ka laste suhete kvaliteeti parimate sõpradega kolmandas klassis.

Kolmeaastaselt emaga tugevat sidet omanud lapsed näitasid nelja ja pooleselt paremaid keelelisi võimeid ning avatumat suhtlemist tunnete teemal.

«Oskus rääkida oma tunnetest oli omakorda seotud väiksema vaenulikkusega mänguväljakul esimeses klassis, see aga võimaldas ennustada paremaid sõprussuhteid kolmandas klassis,» selgitas McElwain.

«Uurimistulemused näitavad, et lapsed õpivad teiste inimeste käitumist tõlgendama juba varakult pereelus kogetu põhjal. See oskus võib olla oluline hilisemas elus sõprade leidmise seisukohalt.»

Oskus oma tunnetest rääkida ja keelelised võimed nelja ja poole aasta vanuselt olid samuti seotud laste sõpruse kvaliteediga esimeses klassis.

«Kui lastel on lihtne oma tunnetest rääkida, eriti negatiivsetest tunnetest, parandab see nende suhtlemisoskust klassikaaslastega ning viib lähedasemate sõprussuheteni,» lisas McElwain. Uurimistulemustest kirjutatakse pikemalt ajakirjas Child Development.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles