Päevatoimetaja:
Marilin Vikat

Heitgaaside tekitatud õhusaaste väheneb uute tehnoloogiatega

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Auto heitgaasid.
Auto heitgaasid. Foto: AFP / Scanpix

Keskkonnaministeeriumi välisõhu peaspetsialisti Heiko Heituri sõnul väheneb õhusaaste kvaliteetsemate kütuste kasutamise ja masinapargi uuenemisega, mis on omakorda seotud riigi jõukusega.

Eelmisel nädalal teatas Maailma terviseorganisatsioon, et diiselkütuse heitgaasid tekitavad kindlasti vähki. Kusjuures uurijate sõnul on bensiinikütuse heitgaasid siiani «tõenäoliselt vähki tekitavate ainete» rühmas, kuhu nad pandi 1989. aastal.

Heituri sõnul tegeletakse heitgaaside probleemiga süsteemselt ja järjepidevalt, milles suurt rolli etendavad automootorite tootjad. «Viimase paari aastaga on nõuded automootoritele palju rangemaks läinud. Uutel mootoritel on olemas näiteks tõhusamad tahkete osakeste filtrid, kuhu külge jäävad ka vähki tekitavad ühendid,» selgitas Heitur.

Ka kütuse kvaliteedi nõuded on üha karmimaks läinud ja näiteks väävlisisaldus on kütustes oluliselt vähenenud. Üks võimalus olukorra parendamiseks on Heituri sõnul biodiisli lisamine tavalisele diiselkütusele.

«Biodiisel põleb diiselkütusest pisut paremini, täheldatud on põlemata süsivesinike, CO ja tahkete osakeste vähenemist heitgaasides ning biodiislis ei ole ka väävlit. Eestis ei ole kütusemüüjatel veel kohustust biokütust konventsionaalsete kütuste hulka segada, aga seda võib kütuse standardite järgi teha,» rääkis Heitur.

Tema sõnul on biokütuse segamine fossiilsete kütuste hulka kohustuslik paljudes Euroopa riikides ning tõenäoliselt muutub lähiaastatel kohustuslikuks ka Eestis.

Tagasi üles