Nipid, mis aitavad unetusega võidelda

Unetus.

FOTO: Panther Media/Scanpix

Kui unetus on juba välja kujunenud, siis võib lapse varakult voodisse kamandamine hoopis tema probleemi süvendada.

«Siis tuleb esmalt voodisoleku aega hoopis lühendada nii, et voodis passimist ei oleks,» selgitab Tartu Ülikooli kliinikumis unetusele spetsialiseerunud psühhiaater Tuuliki Hion

See tähendab, et voodisse minnakse siis, kui silm enam tõepoolest lahti ei püsi. «Hiljem, kui voodis juba magatakse enamiku ajast, hakatakse voodis olemise aega tasapisi pikendama,» lisab Hion.

Kas und oodates aitab näiteks numbrite või kujutletavate lammaste lugemine? Hion säärastele uneharjutustele väga ei loodaks. «Kujutlusharjutus lammaste lugemisest võib aidata siis, kui inimene suudab end täielikult kujutluspildi sisse viia – lisaks lammastele on heinamaa, taevas ja lõhnad,» ütleb ta.

Hion soovitab voodis olles hoopis iga paari sekundi tagant korrata üht emotsionaalse tähenduseta sõna. Näiteks võib selleks olla sõna «see». «Nii ei hoia oma mõtteid kinni, aga tegeled millegagi,» selgitab Hion.

Kui voodis oodates und ei tule, tasub 15 minutiks üles tõusta ja hiljem uuesti proovida.

Unetuse korral võib abi olla järgmistest nippidest:

•    Pea unepäevikut, märgi üles, kunas magama lähed ja ärkad.

•    Kui plaanid päevast uinakut, piira see poolele tunnile.

•    Lõpeta elav vaimne töö ja füüsiline treenimine kolm-neli tundi enne magamaminekut.

•    Ära söö enne magamaminekut kõhtu täis.

•    Tuuluta magamistuba, hoia voodi puhtana ja lülita välja tehnika.

•    Ära mine voodisse und ootama.

•    Lühenda esialgu voodisoleku aega, hiljem, kui enamik aega voodis möödub magades, pikenda seda aega järk-järgult.

•    Kui und ei tule, tõuse 15 minutiks voodist üles, nii saad tähelepanu unelt ära.

•    Tõuse vabadel päevadel samal ajal kui kooli- või tööpäevadel.

•    Abi on sellest, kui kordad iga paari sekundi tagant mõnda emotsionaalse tähenduseta sõna – nii ei hoia sa mõtteid kinni.

Allikas: doktorid Tuuliki Hion ja Erve Sõõru

Populaarne

Tagasi üles