Uuring: vastupidavussportlase ideaalne toidusedel sisaldab viiendiku valku

FOTO: SCANPIX

Ühe värske uuringu kohaselt on vastupidavusalade sportlastele parim, kui nende toidusedel sisaldab 20 protsenti ehk viiendiku valku. Liiga palju valku võib aga viia pikemas perspektiivis sportlike tulemuste languseni. 

Suure valgusisaldusega toidusedel on spordimaailmas väga popp, mis on üsna loogiline – valgurohke toit aitab lihastel treeningust taastuda, kirjutab ergo-log.com.

Kõnelauses uuringus hakati 8 nädala vanustele hiirtele andma toitu, mis sisaldas kas 10, 20, 30 või 50 protsendi ulatuses valke.

Kui hiired olid saanud 20 nädalat (võrreldav 18-aastase inimesega) ja 50 nädalat vanaks (40 eluaastat inimese puhul), pandi nad jooksma kuni kurnatuseni. Samuti mõõtis uurija nende lihasjõudu.

Nii selgus, et mida rohkem valku olid hiired tarbinud, seda suurem oli nende lihasjõud. Kuid 30 kuni 50 protsenti valku sisaldav toidusedel vähendas 50 nädala vanuses juba distantsi, mida hiired olid võimelised läbima. See tähendab, et pikemas perspektiivis vähendab valgurohke toidusedel vastupidavust.

Kõige paremad tulemused said hiired siis, kui nad said valkudest 20 protsenti oma päevasest energiast. Tegelikult on 20 protsenti valku rohkem, kui tarbib keskmine vastupidavusalade sportlane. Enamik neist tarbib umbes 12 protsenti valku.

Uuringust selgus, et kõrge, 50-protsendilise valgusisaldusega toitumine vähendas raku jõujaamade mitokondrite hulka. Samuti vähendas see mitokondris toitaineid energiaks muundavate ensüümide aktiivsust.
Nii tundub, et kui suurendada valgurohke toitumise abil oma lihasmassi ja -jõudu, võib samaaegselt väheneda vastupidavus. Kuid võimalik on ka see, et sage treenimine vähendab reaalses elus väga suure valgusisaldusega toidusedeli negatiivset mõju - antud katses osalenud hiired polnud regulaarsed treenijad.
 

Populaarne

Tagasi üles