Gluteenist loobunu: sain tagasi motivatsiooni

Gluteenitalumatuse all kannatajad ei või lubada endale magusat saiakest.

FOTO: Urmas Luik / Pärnu Postimees

Endine pastasõber Celia Kaye kirjutab Huffington Posti blogis, kuidas ta sai gluteenist loobumise järel tagasi motivatsiooni ja teotahte.

Kui arst soovitas Kaye’l pideva väsimuse ja kõhuvalude tõttu gluteenivaba dieediga alustada, hirmutas teda mõte, et ta ei saagi suurt midagi süüa. Tegelikult oli see palju lihtsam, kui ta arvas.

Tsöliaakia all kannatanud Kaye vaevles pikalt kroonilise väsimuse käes. Gluteenist loobumine andis talle aga palju energiat juurde. «Enne toitumisharjumuste muutmist võisin magada ka 15 tundi järjest, kuid tundsin end ikka liiga väsinuna ega jõudnud suurt midagi teha,» nentis Kaye. Tema enesetunne oli halb ja tal oli vähe motivatsiooni ka kõige väiksemateks tegevusteks.

Pideva väsimuse põhjuseks oli soolekahjustus, mille tõttu ei imendunud olulisi toitaineid. «Kaks kuud peale gluteenivaba dieedi alustamist märkasin, et vajan vähem und ja pea on selgem,» märkis ta.

«Ma ei teadnud ka seda, et 90 protsenti inimkeha serotoniinist, mis mängib suurt rolli meeleolu muutuses, ja 50 protsenti dopamiinist, mis on seotud motivatsiooni ja tähelepanuga, paikneb soolestikus. Seega seedetrakti kahjustuse tõttu langesid serotoniini ja dopamiini tasemed, mis koheselt mu meeleolu mõjutas,» selgitas Kaye.

Pärast toitumisharjumuste muutmist hakkas tasapisi tagasi tulema tema teotahe ja paranes meeleolu. Ka kõhuvalud ei häiri enam Kaye igapäevaelu. «Suhtlemine on palju lihtsam ja tihedam. Varem pidin sõpradele väsimuse ja kõhuvalude tõttu tihti ära ütlema, kuid enam mitte.»

«Olin alati imestanud, kuidas inimesed söövad õhtust ja lähevad siis veel kluppi tantsima, sest minul oli alati kõht liiga täis ja pundunud,» lisas ta.

Kaye soovitab inimestel enne gluteenivabale dieedile üleminekut arstiga nõu pidada. Isegi kui tundub, et selleks pole vajadust.

Mis on tsöliaakia?

Tsöliaakia on teravilja valk gluteeni mürgisest toimest põhjustatud pikaajaline soolepõletik.

Ravi ainsaks võimaluseks on gluteenivaba dieet, mille puhul loobutakse gluteeni sisaldavatest nisu-, odra-, rukki- ja kaerajahutoodetest (leib, sai, koogid, tordid, küpsised, pirukad, vahvlid, kõrsikud jm., manna, kama, müsli, kaerahelbed, makaronid, nuudlid, spagetid, pelmeenid, frikadellid, keeduvorst, viinerid, sardellid, verivorst, valmis salatikastmed, kamašokolaad, batoonikesed, viljakohv, kali, õlu ja kõik muu toit, mis sisaldab keelatud teraviljajahu).

Lubatud on riis, tatar, hirss, mais, soja, liha, kala, kana, aedvili, juurvili, puuvili, marjad, kompotid, mahlad, moosid, muna, juust, kohupiim, koor, või, keefir, kakao, tee, oakohv, mesi, jäätis (vahvlita!) jm., mis ei sisalda keelatud teraviljajahu. Toiduainete tööstuses toodetakse ka spetsiaalseid gluteenivabu toiduaineid (leib, sai, küpsised, jahud jne.).

Sümptomid taanduvad gluteenivabal dieedil ja soole normaalne limaskest taastub ühe aasta jooksul. Dieet aga peab jätkuma eluaegsena, sest gluteeni sisaldava toiduaine söömisel tekib soolekahjustus uuesti.

Allikas: inimene.ee

Populaarne