Päevas tuleb süüa viis peotäit puu- ja köögivilju

FOTO: TAI

Tervise Arengu Instituudi (TAI) uuringust selgus, et soovituslikku minimaalset kogust puu- ja köögivilju ehk vähemalt viis peotäit päevas tarbib alla kümnendiku Eesti elanikkonnast. Alanud kampaania püüab olukorda muuta.

Lisaks puu- ja köögiviljade söömisele üleskutsuvatele väli- ja telereklaamidele jagatakse linnaliinibussides ning Rimi, Selveri, Maksimarketi, Prisma, Konsumi ning A&O kauplustes ka voldikuid, mis sisaldavad eesti- ja venekeelset tervislikku nädalamenüüd. Viimane on valminud koostöös toidutare.ee'ga.

Kampaania eel tehtud uuring kinnitas, et inimesed küll teavad, et puu- ja köögiviljad on tervisele kasulikud, kuid nad ei tea, kui palju neid tuleks süüa.

«Arvestades, et üks portsjon on umbes 100 grammi ehk umbes üks peotäis puu- või köögivilju, tarbib pool vastanutest puu- või köögivilju vähemalt 1-2 portsjonit päevas. 2 protsenti ei söö enda hinnangul üldse puu- või köögivilja ning soovituslikku minimaalset kogust - viis peotäit päevas tarbib vaid 8 protsenti elanikkonnast,» tutvustas uuringu tulemusi TAI toitumisekspert Tagli Pitsi.

«Uuring näitas, et teadmised sellest, kui palju peaks iga inimene päevas puu- ja köögivilju sööma, on tihedalt seotud inimese enda senise tarbimisega: kes arvas, et soovituslike portsjonite arv on suurem, neid ka enim tarbis,» lisas Pitsi.
 
Uuringust tulid välja ka puu- ja köögiviljade söömise võimalikud barjäärid – teadmiste või ideede puudumine toidu valmistamisel, hind ning toidu valmistamisele kuluv aeg – need on probleemiks kuni kolmandikule inimestest. Keskmisest enam on eeltoodud barjääride olemasolu tunnistanud mitte-eestlased ja põhiharidusega inimesed ning mehed.
 
Tagli Pitsi sõnul kuuluvad soovituslike portsjonite arvestusse lisaks värsketele puu- ja köögiviljadele ka külmutatud, kuivatatud ja konserveeritud viljad ning mahlad. «Samuti ei ole vahet, kas tarbida puu- ja köögivilju eraldi või mõne roa koostises,» lisas ta.
 
Puu- ja köögiviljad sisaldavad ohtralt organismile vajalikke vitamiine, mineraalaineid, fütotoitaineid, kiudaineid ja vett. Tänu vee- ja kiudainesisaldusele täidavad nad hästi kõhtu, kuid samas annab enamik puu- ja köögivilju vähe energiat ning sisaldab vähe rasvu ning neis ei ole kolesterooli.

Tervislikum toitumine tõkestaks paljude haiguste levikut, mis suures osas on tingitud just eluviisidest: vähesest liikumisest ja valest toitumisest.
 
Vastused paljudele puu- ja köögivilju puudutavatele küsimustele leiab veebilehelt www.toitumine.ee.
 
Kampaaniat rahastab Euroopa Liit Euroopa Sotsiaalfond programmi «Tervislikke valikuid toetavad meetmed 2010-2011» raames.

Populaarne

Tagasi üles