Teadmatus küpsetab toidust vitamiinid välja

Õigesti valmistades säilivad viljade kasulikud omadused

FOTO: Teet Malsroos / Õhtuleht

Selleks, et toidust kõik vajalik kätte saada, tuleb osata seda õigesti valmistada.

Juur- ja köögiviljad pakatavad vitamiinidest ja toitainetest, ent enamasti teevad inimesed neile töötlemise ja kuumutamisega liiga, kirjutab eatlocalgrown.com.

Sööd vaid toorest tomatit

Karotenoidid annavad punastele ja roosadele viljadele värvuse ning on väga tõhusad antioksüdandid. Kui tomateid ainult toorelt süüa, ei saa kõiki antioksüdante kätte, mistõttu võiks tomateid madalal temperatuuril küpsetada. Karotenoidide tase tomatites tõuseb 88-kraadises ahjus poole tunni jooksul küpsetades pea kaks korda.

Säilitad lehtsalatit valesti

Kas paned salatitaime või lehtkapsa tervena külmikusse? Tegelikult võiks lehed potist ära rebida ja seejärel külma panna, sedasi püsivad need kauem värskena. Lisaks tasuks lehtkapsas ära süüa kahe päeva jooksul, siis on temas enamik toitaineid veel alles.

Keedad kõiki juur- ja köögivilju

Mõni retsept näeb ette, et näiteks spinatit tuleb keeta või praadida. Võimalusel tasuks seda vältida (ka teiste roheliste viljade puhul), sest niimoodi väheneb nendes C-vitamiin. Alternatiivina võiks rohelisi vilju kergelt aurutada.

Sööd salatit rasvavaba kastmega

Paljud organismile vajalikud vitamiinid on rasvlahustuvad, mistõttu lahja kaste ei aita neid omastada. Oliivi- ja kookosõli on head valikud.

Kuumutad küüslauku kohe pärast koorimist

Küüslauk sisaldab üht võimekaimat antioksüdanti. Ühtlasi on küüslaugul vähetuntud võimas kaitseomadus – alles pärast koorimist avalduvad selle vilja tõelised lõhna- ja maitseomadused, mis on mõeldud potentsiaalsete sööjate (eelkõige loomade) peletamiseks. Kuid need on omadused, millest on tervise tugevdamisel kõige enam kasu, seega tasuks küüslaugul enne tarvitamist natuke seista lasta.

Viskad ühe tervisliku osa viljast minema

Peedilehed, kapsajuurikas ja õunaseemned on kõik vitamiine ja toitaineid täis ning kõlbavad süüa, sama kehtib kooritavate viljade kohta. Koore all on peidus väga palju kasulikku ning näiteks kartulikoori võib keeta ja küpsetada, õunakoort aga niisama süüa.

Tagasi üles