Kontoritöötaja peaks igas töötunnis kaks minutit pikali olema

Siiri Erala
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Andmekaitseinspektsiooni hinnangul pole tööandjal õigust alluvate töömeile lugeda.
Andmekaitseinspektsiooni hinnangul pole tööandjal õigust alluvate töömeile lugeda. Foto: SCANPIX

Kontoritöötajal tuleks iga istumistunni sees kaheks minutiks heita pikali ning teha lihtsaid harjutusi, soovitab 40 aastat liikumisprobleemidega tegelenud arst ja värske doktorikraadi omanik Ragnar Viir.

Viir on ima arstipraktika jooksul täheldanud, et reumapatsientide seisund paraneb märgatavalt – valu leeveneb, liigeste tursed ja lihaspinged alanevad – kui nad kümblevad regulaarselt vees või teevad seal kergeid harjutusi. Samasugune toime ilmneb siis, kui teha iga tund mõni minut selili asendis kergeid harjutusi. Oktoobri lõpus kaitstud väitekirjas õnnestus tal seda ka teaduslikult ja numbriliselt tõestada, vahendas Tartu Ülikooli teadusportaal Novaator.

Viir keskendus oma uurimuses trapetslihase ülaosale, käsivarre sirutajalihastele ja eesmisele sääreluulihasele. Uuring näitas, et olukorras, kus vaatlusalused seisavad või istuvad, pole trapetslihase ülaosa mehaanilistel omadustel erinevust. Samas lamamisasend vähendab trapetslihase ülaosa pinget isegi kuni 20 protsenti. Vees väheneb pinge veelgi, eesmise sääreluulihase puhul oluliselt, trapetslihasel veidi vähem.

«Kui ma teen näiteks istudes lihaste liigsest pingest vabastamiseks õlaringe, siis on mu lihastel kaks ülesannet: säilitada poosi ja teha liigutust. Kui ma aga lähen selili maha, siis viskan automaatselt 20 protsenti lihaspinget ära, sest poosi ei pea ju enam hoidma. Seda ei ole sel moel enne mind keegi välja öelnud.»

Seega on tegemist äärmiselt praktilise väärtusega teadusliku teadmisega – seda saab kasutada nii taastusravis kui ka igapäevaelus lihaspingete vähendamiseks. Viir annab kontoritöötajatele lihtsa soovituse: iga istumistunni sees tuleks kaheks minutiks heita pikali, teha õlaringe ning jalgadega astumissamme.

Tagasi üles