Kolm tervisenõuannet suitsetajale

Suitsetamine häirib kogu organismi toimimist.

FOTO: SCANPIX

Pole ühtegi organit, mida tubakakeemia ei kahjustaks. Kes aga ei suuda või ei taha suitsetamisest loobuda, sellel on kasu ka oma organismi toetamisest.

Apotheka farmatseut Kerli Valge annab mõned soovitused, milliseid vitamiine peaksid suitsetajad tarbima. Järgmisi nõuandeid võivad lugeda ka passiivsed suitsetajad.

Väldi vitamiinivaegust.

Suitsetamine ja alkoholi tarbimine vähendab organismis paljude vitamiinide imendumist. Kehale puudujäägi kompenseerimiseks tuleb neid aineid toidulisanditena juurde tarbida. Suitsetaja organismis on tõenäoliselt puudus B-grupi vitamiinidest, mida on vaja eelkõige naha, juuste ja küünte jaoks, aga ka normaalse nägemise säilimiseks ning heaks ainevahetuseks.

Suitsetajatel on tavaliselt ka C-vitamiini puudus, millest annab aimu pidev väsimus ja valusad liigesed, lisaks võivad haavad ja luumurrud tavalisest aeglasemalt paraneda. C-vitamiini puudus soodustab aneemia kujunemist, sest seda on vaja raua omastamiseks. Apteekides on C-vitamiini saadaval nii tablettide, lahustuvate tablettide, närimistablettide ja pulbri kujul.

Magneesium on oluline närvide ja lihaste häireteta koostööks, luukoe vajalikuks tiheduseks ning normaalseks ainevahetuseks. Magneesiumivaeguse tunnusteks võivad olla väsimus, lihasnõrkus, spasmid, südame arütmia, peavalud, depressioon, vererõhu tõus, närvilisus ja unehäired.

Tsingil on organismis suur roll alates immuunsüsteemi tugevdamisest kuni maitsmismeele ja suguorganite tööni. Puuduse tunnusteks on aeglane haavade paranemine, immuunsuse langus, küünte, juuste ja naha kehv olukord.

Naha eest tuleb hoolitseda.

Tubakatoodete tarbimisel on ka palju silmaga nähtavaid välimust rikkuvaid ilminguid: nahk on hall, kortsud tekivad oluliselt kiiremini. Nikotiini tõttu häirub verevarustus, nahk ei saa vajalikus koguses hapnikku ja toitaineid. Selle tagajärjel kiireneb ka naha vananemine. Väga oluline on puhastada nägu igapäevaselt ning kasutada niisutavaid, vajadusel nahka pinguldavaid ja kortse täitvaid kreeme ning seerumeid.

Jälgida võiks, et näonaha hooldustooted sisaldaksid antioksüdante. Üldiselt sobivad C-vitamiinirohked kreemid kõigile, samas E-vitamiiniga kreeme võiksid kasutada vanemad inimesed. Aeg-ajalt võiks nahka turgutada hapnikuga rikastatud kreemidega ja lisaks kreemile proovida ka vitamiini- ja hapnikurikkaid toiteseerumeid.

Toitu mitmekülgselt, maga piisavalt.

Väga oluline on kvaliteetne uni, aga ka tasakaalustatud toitumine. Näiteks B-vitamiini saab süües muna, kala, liha, tatart, pärmitooteid või rohelisi köögivilju. C-vitamiini leidub puuviljades ja marjades, kartulis, kapsas, kaalikas, petersellis ning paprikas. E-vitamiini saab taimeõlist, salatist ja kaerast. Magneesiumi omastamiseks tuleb süüa õunu, mandleid, maisi, sojaube ja kuivatatud aprikoose. Tsinki sisaldavad  näiteks maks, muna, kõrvitsaseemned ja vetikad.