Kümme soovitust insuldi vältimiseks

Erakordselt vähe Eesti inimesi sööb piisavalt köögi- ja puuvilju.

FOTO: Mark Langridge/picture alliance/moodboard/Scanpix

Insult on üks tõsisemaid haigusi, kuid on olemas lihtsad meetmed insuldi ennetamiseks ning praktiliselt igaüks on võimeline neid kasutama.

Insuldi vältimiseks tuleks teha järgnevat, kirjutab Terviseuudised.

1. Kontrolli arteriaalset vererõhku. Kõrge arteriaalne vererõhk on insuldi tekkimise riskifaktor.

2. Väldi stressi ja depressiooni. Viies stressi ja depressiooni miinimumini, tagad hea südame- ja veresoonkonna seisundi ja ennetad insuldi tekkimist. Lähedaste ja sõpradega suhtlemine teeb õnnelikumaks ja tuju aitavad tõsta ka näiteks mediteerimine, jooga, rahustav muusika ja jalutuskäik värskes õhus. Vajadusel pöördu spetsialisti poole.

3. Enneta trombide tekkimist. Levinuim trombide tekkimist ennetav preparaat on aspiriin. Seda määratakse insuldi ja infarkti profülaktikaks inimestele vanuses üle 45 aasta, kes kuuluvad nende haiguste riskigruppi:

  • rasvumine
  • õrge arteriaalne rõhk
  • suitsetamine
  • kõrge kolesterooli tase veres

Aspiriini doos tuleb kooskõlastada raviarstiga.

4. Kontrolli teisigi tervisenäitajaid. Pea silmas, et insuldi riski suurendavad samuti suhkruhaigus, arütmia, erinevad südame probleemid ja veresoonte patoloogiad. Neid seisundeid tuleb hoida kontrolli all ja vajadusel teha läbi ravikuuri.

5. Vaata raviskeem koos arstiga üle. Kui sulle või su vanematele on määratud hormoonasendusravi, suhkruhaiguse ravimid või artriidivalu leevendavad preparaadid, räägi sellest oma raviarstile. Sobiv raviskeem aitab vähendada insuldi tekkeriski.

6. Ära jäta varajased ohusignaalid tähelepanuta. Miniinsuldi sümptomid on järgmised:

  • näo-, käe- või jalalihaste tundlikkuse häired või nõrkus ühel kehapoolel;
  • kõnes takerdumine, raskused rääkimisel;
  • ootamatu peapööritus, koordinatsioonihäired, raskused kõndimisel.

Kui märkad kasvõi üht nendest sümptomitest, pöördu koheselt arsti poole.

7. Jälgi «halva» kolesterooli taset. Insuldi üks peamisi riskifaktoreid on üldise kolesterooli kõrge tase. «Halva» kolesterooli taseme vähendamiseks tuleb pidada kinni madala rasvasisaldusega dieedist ja konsulteerida arstiga.

8. Dieet, mis on kasulik südamele. Menüü peab sisaldama suures koguses teravilju, puu- ja juurvilju, kala, kodulindude liha, väherasvast liha ning rasvatuid või madala rasvasisaldusega piimatooteid. Ööpäevane kalorikogus võib sisaldada ainult 25–35 protsenti rasvu.

9. Oluline on optimaalne füüsiline aktiivsus. Arstide arvates peaks nooremad inimesed tegema vähemalt 30 minutit intensiivseid füüsilisi harjutusi viis korda nädalas ja vanemad inimesed üle päeva. Sobivat koormust oskab kõige paremini soovitada arst.

10. Loobu suitsetamisest. Suitsetamine suurendab insuldi tekkimise riski 30 protsenti. Suitsetamisest loobumine pikendab eluiga.

Loe täismahus artiklit portaalist Terviseuudised.

Populaarne

Tagasi üles