Kuidas jõuluajal ülesöömist vältida?

Kristin Salupuu
, kutsetunnistusega toitumisnõustaja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Piparkooke võib süüa küll, kuid nendega liialdada ei maksa.
Piparkooke võib süüa küll, kuid nendega liialdada ei maksa. Foto: Robert Seeberg / Caro / Scanpix

Kui parajas koguses võivad jõulutoidud pakkuda tõelist naudingut, siis ülesöömisel tekkib ebamugavustunne, mida saab paari nõuannet silmas pidades vältida.

Varem tähistas jõuluõhtul rikkalikult kaetud laud pika paastuaja lõppu, samuti usuti, et see tagab piisava hulga toitu ka järgmiseks aastaks. Paljudes peredes on siiani komme, et jõuluõhtul pannakse lauale kümneid erinevaid roogasid ning süüakse tõesti rohkem kui vaja.

Selleks, et jõulutoitudest saadav nauding oles maksimaalne, pea silmas järgnevat:

  • Rammusate toitude ja maiustuste puhul kehtib piirkasulikkuse printsiip: söömisest saadav täiendav nauding väheneb pidevalt.
  • Inimesed, kes ei suuda heale toidule vastu panna ning lõpetavad siis, kui kogu toit on otsas, peaksid korraga vähem roogasid lauale panema.
  • Kindlasti ei tohiks jõululauas tegeleda kõrvaliste asjadega, nutitelefonid võiksid jääda teise tuppa. Samuti ei ole hea süües kiirustada ning ära ei tohi unustada toidu närimise olulisust.
  • Rasvase liha kõrvale sobib imehästi kange sinep, mis suurendab suus seedeensüümide aktiivsust, samuti stimuleerib seedenäärmete tegevust.
  • Raskesti seeditava pearoa järel võiks magustoiduks proovida valmistada midagi kergemat: piparkoogimaitseline toorjuustu või kohupiimakook mandariinidega sobiks hästi pidusöögi lõpetuseks. 
  • Traditsioonilistes jõulutoitudes pole mitte midagi halba, kuid eelnevatel ning järgnevatel päevadel ei tohiks unustada ka värskete köögiviljade ja puuviljade söömist, et varustada keha ensüümidega.
  • Raskustunde vähendamiseks ja seedimise parandamiseks aitab ka hapendatud piimatoodete, näiteks keefiri, hapupiima, hapendatud peti või jogurti tarbimine.
  • Ka kerge füüsiline aktiivsus aitab seedetegevust parandada, raske koormus mõjub aga seedeprotsessidele pärssivalt.
  • Stress on keha suurim vaenlane, seega võiks söömise ja kehakaalu pärast pidev paanitsemine jääda eelmisesse aastasse!
Tagasi üles