Põhjus, miks kiirdieetidega eksperimenteerida ei tasu

Kiirdieet näeb ette näljutamist ja teeb õnnetuks, mistõttu loobub inimene sellest ruttu.

FOTO: Panthermedia / Marko Volkmar

Jõuluks viis kilo kergemaks või kaks rõivasuurust väiksemaks – tuleb tuttav ette? Lühiajaline dieet võib küll ajutiselt mõne kilo viia, kuid ühel hetkel tulevad need ikkagi tagasi.

Kiirdieedid pole tervisele head, vaid võivad tekitada vitamiinidefitsiidi ja hoopis aeglustada ainevahetust, räägib toitumisnõustaja Rhiannon Lambert portaalis Independent. Kiire kaalulangetus pole ka jätkusuutlik, sest peaaegu alati võtavad inimesed lähiajal need kilod tagasi.

Kui aga keharasva kaotada pikema aja jooksul ja järjepidevalt tervislikult toitudes, arendad niimoodi oskusi mitmekesiselt süüa ja oma keha kuulata. Kui sellise elustiiliga harjuda, siis kaaluprobleeme enam ei tekigi, sest sööd nii palju kui vajad ja organism on selle eest tänulik. Lambert soovitab järk-järgult suurendada puu- ja köögiviljade tarbimist, eelistada lihtsüsivesikuid ning lõpetada töödeldud ja suhkrurikaste toitude söömine.

Eksperdi kinnitusel on tervislik kaalukaotus pool kilo kuni kilo nädalas. Kui teed aga lisaks toitumise korrigeerimisele ka aktiivselt jõutrenni, ei pruugigi kaal kukkuda, vaid pigem suureneb ühes lihasmassiga. Rasvamass aga väheneb ikkagi ja keha muutub kaunimaks.

Kiirdieetidega ei pruugi aga kaduda rasvamass, vaid eelkõige esimestel nädalatel võib mitu kilo kaduda «veekaalu» arvelt. See tähendab, et kui inimene lõpetab saiakeste ja valmistoidu söömise, kaob ka puhitus ja organism hakkab puhastuma. Samas kuna kiirdieet näeb enamasti ette näljutamist ja keha palju energiat ei saa, hakkab ta kasutama organismis olevaid glükogeenivarusid energia tootmiseks.

Seepärast tuleb ühel hetkel ka kaotatud kaal tagasi, sest kehas pole piisavalt energiavarusid, teda on näljutatud ning saabub murdumispunkt, mil söögiisu enam taltsutada pole võimalik.

Lambert hoiatab ka, et kui päevast kaloraaži drastiliselt vähendada, tähendab see üldjuhul vitamiinide ja mineraalainete nappusesse jäämist, kuna nii vähese toiduga neid omastada pole võimalik. Näiteks D-vitamiini, kaltsiumi ja fosfori puudust seostatakse nõrgemate luudega, rauavaegust aga aneemiaga.

Toitumisnõustaja soovitused tervislikuks kaalulangetuseks:

  • Esmalt jäta menüüst välja töödeldud toidud ja valmistoidud (poest ostetud vormiroad ja salatid, friikartulid, burgerid, saiakesed jm).
  • Söö tasakaalustatult – menüüs olgu palju vitamiinirikkaid köögi- ja puuvilju, valguallikaid ja rasvade omandamiseks pähkleid-seemneid-kala, mis hoiavad kõhu täis.
  • Ära unusta puhkamist, sest ka täisväärtuslik uni aitab kaalulangusele pisut kaasa.
  • Tee mitmekülgselt trenni. Esmalt tuleks alustada jalutamisest. Kui suudad iga päev juba mitmeid kilomeetreid jala läbida, on aeg ette võtta intensiivsem trenn. Keha vormivad ja rasvamassi kaotavad pigem lihastreeningud.