Seitse toitumismüüti, mida sageli usutakse

Kas kartulid teevad paksuks? Oleneb kui palju ja millisel kujul neid süüa. Õlised ahjukartulid pole just tervislik valik.

FOTO: Panther Media/Scanpix/Kia Cheng Boon

Toitumisteadlane Tiiu Liebert lükkab toitumine.ee-s ümber toitumisega seotud müüdid, mida inimesed sageli usuvad. 

1. Kartul, makaronid, riis ja leib teevad paksuks

Kartul on küll üsna suure energiasisaldusega, kuid ainult kartulist on väga raske end paksuks süüa. Teraleib sisaldab palju kiudaineid, mis on kaalust allavõtja sõbrad. Makaronitooted ise ei anna energiat väga palju, lisakilode allikaks on hoopis kastmed: hapukoore-, majoneesi-, peki-, hakkliha-, juustu- või vorstikaste – need kõik annavad päris palju energiat.

2. Suhkru söömine põhjustab diabeeti

Kui diabeeti ei ole, siis suhkru söömine seda otseselt ei põhjusta. Diabeedi riski suurendab ülekaal, kuid ei ole tähtis, mille söömisel see on tekkinud. Diabeetik peab jälgima mitte ainult suhkru, vaid ka muude süsivesikute sisaldust toidus.

3. Paljusid toiduaineid ei tohi süüa koos

On väidetud, et näiteks süsivesikuid ja valke sisaldavaid toite ei tohi üheaegselt süüa, sest inimese seedeorganid ei suuda neid koos seedida ja seetõttu tekib liigne kaal. See ei vasta tõele. Inimene on segatoiduline, meie seedesüsteem kohaneb hästi söödava toiduga ja eritab just neid seedeensüüme, mida on vaja erinevate toitainete seedimiseks. Ainult mõningate haiguste, näiteks toiduallergia või toidutalumatuse puhul, peab loobuma teatud toitudest.

4. Vein ja õlu kui lahjad alkohoolsed joogid ei tekita sõltuvust

Tähtis ei ole see, mida sa jood, vaid kui palju sa jood. Kaheliitrisest 10%-lise õlle pudelist saab sama palju alkoholi kui pooleliitrisest viinapudelist.

5. Gaseeritud vesi teeb paksuks

Ei tee. Puhas vesi, olgu siis gaseeritud või gaseerimata, ei anna energiat, teinekord võib gaseeritud vesi küll tekitada maos lühiajaliselt täiskõhutunde. Maitsestatud veed võivad sisaldada ka vähesel määral suhkrut, seega anda ka energiat. Kui palju, seda saab teada pakendilt.

6. Pruun suhkur on tervislikum kui valge suhkur

Tavaliselt saadakse pruun suhkur melassi lisamisel valgetele suhkrukristallidele. See tõstab veidi pruuni suhkru mineraalainete sisaldust, kuid nii tühiselt, et tervisele see küll mõju ei avalda. Pruuni ja valge suhkru maitseomadused on erinevad, kuid muud erinevused minimaalsed.

7. Kes teeb sporti, võib kõike süüa

See pole päris tõsi. Kahtlemata on sportimine kasulik ja suurendab ka energiakulutust, kuid võib tõsta ka söögiisu. Kes pärast sportimist kaks tahvlit šokolaadi sööb, ei pruugi alla võtta mitte grammigi.
Tagasi üles