Toitumisnõustaja neli nõuannet, kuidas veresuhkur kontrolli all hoida

Munas on valku ning leivas süsivesikuid - see on hea kombinatsioon, mis veresuhkrut hüppeliselt ei tõsta.

FOTO: Natalya Danko/PantherMedia / Natalya Danko

Funktsionaalse toitumisnõustaja Külli Holstingu sõnul on veresuhkru jälgimine vajalik lisaks diabeetikutele ka kõigile neile, kes soovivad langetada kaalu, hoida stabiilset energiataset ja hormonaalset tasakaalu. 

«Normis veresuhkur aitab hoida kaalu ja säilitada energiat kogu päeva jooksul, ilma et peaksime end turgutama veresuhkru taset kõikuma lööva magusaga või kohviga. Veresuhkrut saab stabiliseerida regulaarse söömisega, milles põhitoidukordade kõrval on olulisel kohal ka vahepalad, milleks võivad olla näiteks valgu- ja rasvarikka kattega võileivad,» selgitas Holsting.

Toitumisnõustaja sõnul ei tasu vahepalana võileiva söömist sugugi karta, sest kaupluste saia- ja leivaletid on muutunud üha tervislikumaks ning sealt leiab nüüd ka madalama suhkrusisaldusega võileivamaterjali, mis veresuhkru taset niipalju ei kõiguta.

Holsting soovitab veresuhkru tasakaalus hoidmiseks järgmist:

Söö regulaarselt

Regulaarselt söömine aitab energiat säilitada kogu päeva vältel ning hoiab ära veresuhkru langusest tekkiva pärastlõunase väsimuse. Kolm põhitoidukorda päevas ja kaks-kolm vahepala nagu võileib muna või kalaga, puuvili pähklitega või juurviljad hummusega annavad organismile energiat, ent ei koorma veresuhkru tasakaalu. Kiirele veresuhkru tõusule järgneb sama kiire langus, mis tekitabki väsimust, halba tuju ja keskendumis­probleeme.

Eelista madala suhkrusisaldusega tooteid

Mida rohkem on toidus suhkrut, seda kiiremini imendub see verre ja tõstab veresuhkru taset. Langenud veresuhkur aga aktiviseerib neerupealsed, mis hakkavad tootma ärevust, stressitaset ja isu tõstvaid hormoone. Seega tekitab magusa söömine omakorda suuremat magusaisu. Kui aga sööd kiudainerikast madala suhkrusisaldusega toitu, ei hüppa veresuhkrutase üles-alla, vaid liigub rahulikult, liigselt organismi koormamata ning keha ühtlaselt energiaga varustades.

Söö kiudainerikast toitu

Kiudained jagatakse vesilahustuvateks ja lahustumatuteks – viimased on toiduks inimese mikrobioomile, mis mõjutab immuunsust, kaalutõusu ja vaimse tervise tasakaalu. Vesilahustuvad kiudained aeglustavad süsivesikute imendumist ja tasakaalustavad seega meie energiataset. Kiudainete tarbimine aitab hoida ka kehakaalu normis, kuna kiudainerikas toit säilitab kauem täiskõhutunde ega tekita magusavajadust kasvatavat veresuhkru langust.

Kombineeri süsivesikuid ja valke

Veresuhkru reguleerimise seisukohalt on hea süüa süsivesikuid koos valkudega. Valgu kombineerimine süsivesikutega igal toidukorral, sealhulgas ka vahepalade ajal aeglustab suhkrute vabastamist toidust verre, aitab stabiliseerida veresuhkru taset ja seeläbi kaalu kontrollida. Lisaks püsib tuju hea, energiat jagub kauemaks ning hormonaalne tasakaal on parem.

Tagasi üles