7 supertoitu, mille arstid sulle meeleldi välja kirjutaks

jaga E-post prindi artikkel saada vihje loe ja lisa kommentaare

Tervislik toit olgu vaheldusrikas.

FOTO: Dusan Zidar / PantherMedia / Dusan Zidar

Tavainimene soetab poest sagedamini liha, piimatooteid ja võileivamaterjali, samas kui tervislik toitumine eeldab mitmekülgsemaid valikuid ning suuremat taimse toidu osakaalu.

Kuus toitumisnõustajat ning arsti andsid Health24 portaalis nõu, millised toidud nende menüüs tihti figureerivad ning miks on need tervisele nõnda kasulikud.

Austrid. Need molluskid jätavad oma suure tsingisisalduse poolest selja taha terve hulga toite, sealhulgas teisi mereande. Tsink mängib olulist rolli ensüümide ja valkude sünteesis ning on immuunsüsteemi tugevdamise võtmeteguriks. Mehi peaks huvitama ka see, et tsinginappusega on seostatud testosteroonitaseme alanemist organismis. Austrid pakatavad ka B12-vitamiinist ja rauast, mis tagavad hea vereringe ja ainevahetuse. Austreid võiks võimalusel süüa iga nädal, mereande aga kokku kolm korda nädalas.

Sinised ja lillad puu- ning köögiviljad. Mustikad, viinamarjad, baklažaan, lilla kapsas – valik on sinu. Nende värvus annab teada sellise antioksüdantide rühma olemasolust, mis aitab vähendada kehas põletikulisi protsesse. Seega on sellised viljad head selleks, et vähendada riski haigestuda südamehaigustesse, diabeeti ja isegi vähki.

Muna. Munakollast ei pea kartma, kuigi selle kolesteroolisisalduse kohta on räägitud hirmujutte. Muna tervikuna on supertoit, milles leidub silmade, aju ja luude head tervist tagavaid ühendeid. Uuringud on ka tõestanud, et kui toidulaud on üldiselt tervislik ning sinna kuulub ka muna, ei pea kolesteroolitaseme kerkimist kartma. Mune peetakse kõige väärtuslikumaks valguallikaks, sest kehal on munavalku lihtne omastada ja näiteks lihasmassi kasvatamiseks kasutada.

Oliiviõli. Arstid soovitavad seda kasutada peamise rasvaallikana. Uuringutega on leitud, et oliiviõli peamine koostisosa oleokantaal aitab võidelda ohtrate haiguste vastu alates Alzheimerist kuni eri vähivormideni. Oliiviõli on parim kasutada madalatel temperatuuridel, sest liigselt kuumutades laguneb seal osa häid ühendeid ning maitse saab kannatada. Õli sobib kasutada näiteks suppides ja salatites.

Kaerahelbed. Kõik täisteraviljad on tervisele kasulikud, ent toidud kaerahelvestest valmivad eriti kiiresti ja lihtsalt. Kiudainerikkad kaerahelbed aitavad samuti ennetada haigestumist kroonilistesse tõbedesse. Kaerahelbepudru osas ei pea tingimata jääma magusale pudrule truuks, vaid suupärase soolase roa saad ka näiteks lõhet, seeni ja rohelist lisades.

Oad. Ubade ja teiste kaunviljade söömine aitab hoida kolesterooli kontrolli all. Organismile ei loe, kas sööd punaseid, musti või valgeid ube või hoopis läätsi, ühtviisi head on nad kõik. Paar-kolm korda nädalas nende tarbimine teeb menüü märksa vaheldusrikkamaks.

Kreeka pähklid. Kõigis pähklites leidub südamesõbralikke rasvu, ent Kreeka pähklid on ainukesed, mis pakatavad oomega-3-rasvhapete sisalduse poolest. Oomega-3 turgutab nii ajutegevust, elujõudu kui ka isegi sperma kvaliteeti.

Tagasi üles