N, 8.12.2022
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.

Tervisliku toitumise 4 peamist põhimõtet

Sirje Niitra
Tervisliku toitumise 4 peamist põhimõtet
Facebook Messenger LinkedIn Twitter
Comments
TAI toitumisnõustaja Tagli Pitsi näitab tervislikku salatit, millele võib ka liha lisada.
TAI toitumisnõustaja Tagli Pitsi näitab tervislikku salatit, millele võib ka liha lisada. Foto: Toomas Huik

Ei ole olemas imetoiduaineid ega imedieete, tervisliku toitumise tähtsamad põhimõtted pole aastakümnetega kuigivõrd muutunud, kinnitab Tervise Arengu Instituut.


Alljärgnevalt toome ära 4 peamist tervisliku toitumise põhimõtet, millest igaüks võiks juhinduda.

1. Söö nii palju, kui vajad.

Organism peab saama toidust nii elutegevuseks vajaliku energia kui kõik vajalikud toiduained. Energiat kasutame põhiainevahetuse käigushoidmiseks ja füüsiliseks tegevuseks, energiavajadus sõltub vanusest, soost, organismi ainevahetuse iseärasustest, füüsilisest aktiivsusest ja paljust muust. Kui organism saab energiat rohkem kui vajab, võib see põhjustada rasvumist, kuid ka liiga vähe võib mõjuda halvasti tervisele.

2. Tarbi toitaineid õiges vahekorras.

Täiskasvanute tasakaalustatud menüüs annavad kogu saadavast energiast 10-15 protsenti valgud, 25-30 protsenti rasvad ja 55-60 protsenti süsivesikud. Ühekülgne toitumine võib põhjustada mitmeid haigusi. Näiteks kaltsiumi ja D-vitamiini puudusest võib tekkida luude hõrenemine, rauapuudusest aga verevaesus. Tasakaalustamata toitumise tagajärjeks on ka kaaluprobleemid - kui organism ei saa toidust vajalikke aineid, siis sunnib ta meid rohkem sööma.

3. Mõõdukalt võib süüa kõike, mis maitseb

Süüa võib kõike, kuid mitte piiramatult. Magusat ja rasvarohkeid toite söö harva ja väikestes kogustes, soola ja alkoholi tarvitamisega ole hoopis ettevaatlik. Ükski liialdus ei ole tervisele hea.

4. Söö mitmekesiselt.

See tähendab valikuid nii ühe toidugrupi sees kui ka toidugruppide vahel. Aeg-ajalt tuleks oma toidusedel üle vaadata. Organism peab kõik vajalikud ained saama toidust. Mitmekesise toitumise puhul pole vajadust võtta toidulisandeid.

Märksõnad
Tagasi üles