3 üllatavat asja, mis suurendavad oluliselt vähki haigestumise ohtu

Tulikuum tee võib kahjustada söögitoru, tõstes koosmõjus tubakasuitsu ja alkoholiga vähiriski väga kõrgele. Lase teel enne joomist veidi jahtuda!

FOTO: PantherMedia/Scanpix

Kõik teavad, et vähist hoidumiseks peaks hoiduma suitsetamisest ja kasutama päikesekreemi, aga mõned vähi riskifaktorid saavad ülekohtuselt vähe tähelepanu ja võivad tulla üllatusena.

Tulikuum tee

Rohelise tee joomine võib vähendada vähiriski seal sisalduvate antioksüdantide tõttu, aga ainult siis, kui oled lasknud sel natuke jahtuda. Tulikuuma tee joomine kergitab oluliselt söögitoruvähi tekkimise tõenäosust.

Hiinas korraldatud uuringus, kus osales ligi pool miljonit inimest, tuli ilmsiks, et kõrvetavalt kuuma tee joojatel, kes suitsetasid ka tubakatooteid ja tarbisid alkoholi, esines söögitoruvähki viis korda rohkem kui nendest tegevustest hoiduvatel inimestel.

Tuline tee võib kahjustada söögitoru pinda, suurendades oluliselt tubakasuitsu ja alkoholi poolt tehtavat kahju.

Paigal istumine

Hea viis vähki ennetada on rohkem liikuda. Kõrgem füüsilise aktiivsuse tase on seotud madalama vähiriskiga, sealhulgal kopsu-, soole- ja rinnavähi omaga. Füüsiline aktiivsus vähendab igasuguse vähivormi tekkimise tõenäosust vähemalt seitsme protsendi jagu.

Grillides tekkiv suitsuvine ja grillitud toidu söömine

Grillimises kõvad käpad, kelle ümber suvisel ajal pidevalt grillilt tõusvat suitsu heljub, võivad ohustada sellega enda tervist. Grilli läheduses viibivate inimeste kehadesse võib naha kaudu imenduda suurel hulgal polütsüklilisi aromaatseid süsivesinikke (PAH), mis tekivad puidu ja söe põlemisel ning on vähki tekitavad elemendid.

Ohtlikud ühendid sattusid organismi suuremas koguses just läbi naha, sisse hingates tunduvalt väiksemas koguses. Uurijad andsid enese kaitsmiseks näpunäite – keha tuleb riietega korralikult kinni katta, see aitab grillsuitsuses keskkonnas vähemalt lühiajaliselt.

Grillitud liha süües sattus organismi polütsüklilisi aromaatseid süsivesinikke aga kõige rohkem.

Tagasi üles