Suhkrukärbe on relv eluohtlike haiguste vastu

Kas valid kommi või puuvilja?

FOTO: Cseh Ioan / PantherMedia / Cseh Ioan

«Suhkruga liialdamine põhjustab veresuhkru taseme järske kõikumisi, mis tekitab omakorda suuremat iha suhkru järele. Me satume justkui nõiaringi, sest vajame üha uut ja uut doosi,» räägib toitumisterapeut Triin Muiste. 

Suhkru pideval ohtral tarbimisel ähvardavad aga tõsised terviseriskid. «Suhkru liigtarbimise sagedasemateks terviseriskideks võib pidada kolesteroolitaseme tõusu, hambakahjustusi ning kehakaalu tõusu. Samuti soodustab suhkur diabeedi ja südame-veresoonkonnahaiguste teket, suurendab immuunpuudulikkust, samuti vähendab vastupanu vähile. On leitud, et lastel võib liigne suhkrutarbimine viia käitumishäirete ning õpiraskusteni,» loetleb toitumisterapeut ohte tervisele.

Suhkrulimiit täis nelja kommiga

«Keskmine naisterahvas näiteks, kelle energiavajadus on 2000 kilokalorit, ei tohiks lisatud suhkruid tarbida üle 50 grammi päevas. Selle koguse saab kätte juba siis, kui süüa neli või viis šokolaadikommi,» sõnab Muiste. Magusat on aga harjutud tarbima pidevalt ja lisaks leidub suhkrut teistes toitudes, muuhulgas leivas, ketšupis, aga ka näiteks lihakastmetes. «Tarbime igal juhul liiga palju suhkrut. Lisatud suhkrud ei tohiks anda üle kümne protsendi soovituslikust energiast. Ideaalis võiks see olla alla viie protsendi,» ütleb toitumisnõustaja.

Energia võiks tühje kaloreid sisaldava suhkru asemel pärineda hoopis kiudainerikastest süsivesikute allikatest nagu puu- ja köögiviljad ning täisteratooted. Süsivesikuid on vaja keskmisel, 70 kilo kaaluval naisel ööpäevas umbes 250–300 grammi.

Pruun suhkur pole tervisetoit

Suhkur kiudaineid ei anna ja seda ei tohiks tembeldada tervislikuks ka tumedama värvi järgi. «Sageli öeldakse, et toitume tervislikult ja tarbime muuhulgas pruuni suhkrut. Siis aga selgub, et tegu on näiteks fariinsuhkruga, mis pole muud kui karamellistatud valge suhkur,» räägib toitumisterapeut. Ta tähendab, et vahet tuleb teha, mis on rafineeritud valge suhkur, kust on eemaldatud kõik vitamiinid ja mineraalid, ja mis on rafineerimata toorsuhkur. «Viimast koos mee, kookosesuhkru, vahtrasiirupi ja muu sellisega võib pidada küll tervislikumaks, aga veresuhkrut mõjutavad nad ikkagi samamoodi kui valge suhkur.»

Suhkru tarbimise argine vähendamine võib tuua peatselt parema elukvaliteedi, rääkimata pikaajalisest kasutegurist ohtlike haiguste ennetamisel. «Kindlasti väga paljud tunnevad, et neil on pärast suhkrust loobumist energiat oluliselt rohkem,» nendib Muiste. Samuti võib suhkrust loobumine mõjuda positiivselt seedimisele ja loomulikult hakkab langema kehakaal ning hambad püsivad tervemad.

Mis aitab suhkrusõltuvusest välja?

Kuidas suhkrusõltuvuse nõiaringist välja murda? Toitumisnõustaja soovitab süüa regulaarselt kolm põhitoidukorda ja kaks vahepala päevas. Tuleks jälgida, et toidulauale jõuavad ohtralt tervislikke liitsüsivesikuid sisaldavad toidud nagu puu- ja köögiviljad, samuti kaunviljad. «Magusast ei pea kohe loobuma, muidu võib äkiline loobumine kaasa tuua võõrutusnähud, aga võiks vähemalt poole võrra vähendada. Asendada pigem tervislike maiustustega – näiteks isetehtud pähklikommide, kaunviljamuffinite ja muu maitsva tervislikuga,» annab toitumisterapeut ideid.

«Kogemus on näidanud, et kui inimesed söövad regulaarselt ja tarbivad pigem liitsüsivesikuid, kaob ka magusaisu.» Toitumisterapeudi sõnul aitab suhkru küüsist vabaks murda ka tähelepanu pööramine oma emotsioonidele – kas oled märganud, kui tihti sööd magusat lihtsalt paha tuju ajel?

Tagasi üles