Loo tellimiseks pead olema sisse logitud Postimees kontole.
Logi sisse
Sul ei ole kontot?
Loo Postimees konto

Naissportlastel esineb suurem vigastusoht ovulatsiooni perioodil

FOTO: Shutterstock

Inglismaa eliitjalgpallurite seas viidi läbi uuring, mille tulemused näitasid, et lihaste ja kõõluste vigastused olid kõige tõenäolisemad just ovulatsiooni perioodil, vahendab Runner’s World.

Kuigi paljud naised jälgivad menstruaaltsüklit, siis nüüd on tehtud kindlaks, et kindlasti peaksid tsüklit jälgima naissportlased, et ennetada võimalikku vigastuste ohtu treeningul. Uuring Inglismaa ellitjalgpallurite seas, milles osales ligi 4000 sportlast, näitas, et lihaste ja kõõluste vigastused olid kõige tõenäolisemad ovulatsiooni perioodil. Lisaks leiti uuringus, et sportlased võivad olla liigeste ja sidemete vigastustele altimad, kui nende menstruatsioon hilineb.

Hiljutises uuringus leiti, et sportlastel, kes olid ovulatsiooni perioodis või sellele lähenemas, oli lihaste ja kõõluste vigastusi peaaegu kaks korda rohkem kui muul ajal. Vigastuste hulka kuulusid ka lihaste ja kõõluste rebenemine, samuti esinesid venituskrambid ja emotsionaalsed nutuhood. Varasemad uuringud on kinnitanud, et tsükli keskel on naissportlastel riskantsem aeg vigastusi saada, kuid hiljutine 4000 eliitsportlasega uuring kinnitas, et vigastusoht on ka ovulatsioonile eelneval ajal. 

New Jersey Ortopeedilise Instituudi naiste spordimeditsiini keskuse direktor Ashley J. Bassett märgib, et kuigi paljud tema noored kliendid kasutavad suukaudseid rasestumisvastaseid vahendeid, on nende seas neid, kes ei kasuta üldse rasestumisvastaseid vahendeid. Tulemused kahel grupil on samad, olenemata rasestumisvastaste vahendite kasutamisest on tsükli keskel suurem vigastusoht kui muul ajal.

Kuigi uuringus vaadeldi ainult jalgpallureid, annab see mõtlemisainet ja soovitusi ka jooksjatele, sest hinnanguliselt jooksevad jalgpallurid keskmiselt 11 kilomeetrit ühe mängu jooksul.

Tsükli jälgimine on lihtne viis, mida kõik naissportlased teha saavad, et vigastuste riski vältida. Jälgimise võib siduda treeningpäevikuga ning pikema aja jooksul teha ülestähendusi, et märgata võimalikku mustrit. Üleskerkivad mustrid võivad mõjutada treeningu ülesehitust ja planeerimist. Muidugi on hormoonid ainult üks tegur, mis võib vigastuste riski mõjutada. Menstruaaltsükli jälgimine on üks täiendav element, millest peaksid teadlikud olema nii sportlased kui treenerid.

Tagasi üles
Back