L, 1.10.2022

Neli lihtsat tegevust, mis aitavad kõrgemas eas ajumahtu säilitada

PM Tervis
Neli lihtsat tegevust, mis aitavad kõrgemas eas ajumahtu säilitada
Facebook Messenger LinkedIn Twitter
Comments
Argine aktiivsus aitab hoida aju noorena.
Argine aktiivsus aitab hoida aju noorena. Foto: Shutterstock

Teadlaste sõnul saavad vanemad inimesed säilitada aju võimekust regulaarse füüsilise aktiivsusega ning selleks ei pea tegema raskemat trenni, vaid täiesti tavalisi igapäevaseid tegevusi.

Tegevused, nagu aias töötamine, tantsimine, ujumine ja jalutamine, aeglustavad oluliselt aju vananemist ja ajumahu vähenemist. 1557 osaleja ajusid uuriti magnetresonantstomograafia (MRT) abil ning leiti, et mõõdukalt tegutsevate vanemate inimeste ajud olid neli aastat nooremas seisus kui passiivsematel isikutel, vahendab Healthline.

Uuringus osalejate keskmine vanus oli 75 aastat ning osalejad jaotati füüsilise aktiivsuse põhjal rühmadesse. Füüsilise aktiivsuse all mõisteti uuringus aiatöid, kõndimist, ujumist ja tantsimist. Esimese rühma inimesed ei tegelenud mingi füüsilise aktiivsusega, teise rühma liikmed tegid nädalas kaks ja pool tundi kergemat trenni, poolteist tundi mõõdukat trenni või tund aega rasket trenni. Kolmanda rühma liikmed tegid nädala jooksul iga päev tund aega kergemat trenni, neli tundi mõõdukat trenni või kaks tundi rasket trenni. Osalejad pidid läbima mäluharjutused ning füüsilise tervise kontrolli ning tulemustest selgus, et kolmanda rühma liikmete ajud olid nelja aasta võrra nooremad kui üldse mitte treenivatel osalejatel.

Uuringu autori dr Yian Gu sõnul on uuringu tulemused märkimisväärsed ning võivad aidata tulevikus vähendada dementsuse ja teiste vanadusega kaasnevate tervisehädade ennetamisel. Varasematest uuringutest on samuti selgunud, et regulaarne trenn vähendab dementsuse ja teiste krooniliste haiguste riski ning pikendab eluiga.

Märksõnad
Tagasi üles