K, 8.02.2023

Teadlased tuvastasid uue teguri, mis paneb ohtliku kõhurasva kasvama

PM Tervis
Teadlased tuvastasid uue teguri, mis paneb ohtliku kõhurasva kasvama
Facebook Messenger LinkedIn Twitter
Comments
Kõhurasvast vabanemiseks on traditsiooniliselt soovitatav süüa järjepidevalt valku ja kiudaineid.
Kõhurasvast vabanemiseks on traditsiooniliselt soovitatav süüa järjepidevalt valku ja kiudaineid. Foto: shutterstock.com

USAs asuva üleilmselt tunnustatud Mayo kliiniku uuring näitas, et piisava une puudumine suurendab kalorite tarbimist ja soodustab ebatervisliku kõhuõõnerasva kogunemist.

Mayo kliiniku kardiovaskulaarmeditsiini teadlase Naima Covassini juhitud uuringu tulemused näitasid, et piisava une puudumise korral suurenes kogu kõhurasva pindala üheksa protsendi ja siseelundeid ümbritseva rasva oma 11 protsendi võrra, võrreldes piisavalt und saanud kontrollrühmaga. Vistseraalne rasv ladestub nimelt kõhuõõnde siseorganite ümber ja on seotud südame- ja ainevahetushaigustega.

Tulemused avaldati ajakirjas Journal of the American College of Cardiology.

Rohkem kui kolmandik USAs elavatest täiskasvanutest ei maga piisavalt, osaliselt vahetustega töö ning traditsioonilistel uneaegadel nutiseadmete ja suhtlusvõrgustike kasutamise tõttu. Samuti kipuvad inimesed pikema ärkveloleku ajal rohkem sööma, suurendamata füüsilist aktiivsust.

«Meie leiud näitavad, et lühenenud uni, isegi noortel, tervetel ja suhteliselt kõhnadel isikutel on seotud kalorite tarbimise suurenemise, väikese kaalutõusu ja rasva kogunemise olulise suurenemisega kõhu sees,» ütles dr Virend Somers, südame-veresoonkonna meditsiini professor ja uuringu juhtivteadur Medical Xpressis.

«Tavaliselt ladestub rasv naha alla. Siiski näib ebapiisav uni suunavat rasva jaotumist hoopis ohtlikumasse vistseraalsesse piirkonda. Kuigi taastumisune ajal vähenes kalorite tarbimine ja kaal, suurenes vistseraalse rasva hulk jätkuvalt. See viitab sellele, et ebapiisav uni on vistseraalse rasva ladestumisel varem teadmata põhjus. Need leiud viitavad, et pikemas perspektiivis soodustab ebapiisav uni rasvumise, südame-veresoonkonna- ja ainevahetushaiguste epideemiat,» ütles dr Somers.

Uuringrühmas lasti öösel magada neli tundi, kontrollrühmas üheksa tundi. 

Ööpäevas peaks üldiselt saama seitse-kaheksa tundi und.

Märksõnad
Tagasi üles