N, 8.12.2022

Teadlased on tuvastanud lihtsa meetodi, mis aitab alandada vererõhku

PM Tervis
Teadlased on tuvastanud lihtsa meetodi, mis aitab alandada vererõhku
Facebook Messenger LinkedIn Twitter
Comments
Hingamislihaste tugevadamine aitab kopse ja tervist.
Hingamislihaste tugevadamine aitab kopse ja tervist. Foto: Shutterstock

Teadlaste meeskond kolmest USA ülikoolist – Colorado, Arizona ja Alma – on tuvastanud, et vastupanuhingamise treening võib vererõhku langetada sama palju kui mõned ravimid ja/või harjutused. Uuring on avaldatud ajakirjas Journal of Applied Physiology.

Hüpertensioon ehk pidevalt ebatervislikult kõrge vererõhk, võib põhjustada mitmesuguseid terviseprobleeme, alates nägemise kaotusest kuni insuldi ja südameinfarktini. Seetõttu võtavad arstid seda tõsiselt. Tavaliselt suunatakse patsiente toitumist muutma ja rohkem treenima. Kui see probleemi ei lahenda, määratakse ravimid. Uue jõupingutuse käigus on teadlased uurinud uut tüüpi teraapiat vererõhu taseme vähendamiseks – resistentsuse hingamistreeningut.

Niinimetatud vastupanuhingamise treening hõlmab sisse- ja väljahingamist väikesest seadmest nimega POWERbreathe – iga päev mitu minutit. Seade sunnib patsienti aktiivselt kasutama hingamislihaseid, et sealt õhku läbi suruda ja kopsudesse tõmmata, muutes need tugevamaks. Teadlased leidsid, et see vähendab ka vererõhku. Seadet on juba mitu aastat kasutatud sportlaste, lauljate ja nõrkade kopsulihastega inimeste abistamiseks.

Mitmed tervete vabatahtlike rühmad harjutasid kuue nädala jooksul iga päev mõne minuti. Igal seansil hingati seadmega sisse ja välja 30 korda. Kõigil vabatahtlikel mõõdeti enne ja pärast treeningut vererõhku.

Teadlased leidsid süstoolse vererõhu (vererõhu ülemise näitaja) püsiva keskmise languse 9 mmHg – normaalseks rõhuks on 120/80. Nad kirjeldavad muutust olulisena, kuna see on samaväärne mõne patsiendi tulemustega ravimite kasutamisel. Samuti märgivad nad, et see sarnaneb muutustega paljudel patsientidel, kes alustavad aeroobse treeningu režiimi, nagu kõndimine, jalgrattasõit või jooksmine.

Teadurid viitavad, et sellist treeningut võiksid vererõhu alandamiseks kasutada igas vanuses patsiendid, kes ei saa treenida.

Märksõnad
Tagasi üles