Teadlane selgitab, kuidas vähene uni tervist kahjustab

Tiiu Liebert
, TTÜ emeriitdotsent
Copy
Ebapiisav uni on seotud mitmete haiguste suurema tekkeriskiga.
Ebapiisav uni on seotud mitmete haiguste suurema tekkeriskiga. Foto: Shutterstock

Tervist mõjutavad paljud tegurid, kuid enamike inimeste hea tervise tagamiseks soovitatakse süüa tervislikult, liikuda piisavalt ja magada öösel vähemalt seitse tundi. Vältida tuleks alkoholi liigtarbimist, suitsetamist ja stressi. Tänapäeva kriisiolukorras on kõiki neid soovitusi raske vältida. Lugesin hiljuti ühte artiklit, mille pealkirjaks oli «Uni ei tule siis, kui organism ei vaja und». Kui see nii vaid oleks!

On oluline, et inimene puhkaks end välja. Vähese une puhul hakkab keha öösel tootma stressihormooni kortisooli ja see kurnab keha. Kui magada pidevalt soovituslikust vähem, tõuseb kehakaal ning rasvumine, suureneb depressiooni, diabeeti ja südamehaigustesse haigestumise tõenäosus. Vähest magamist seostatakse ka nõrgenenud immuunsüsteemiga ning suurema õnnetusriskiga. Magades taastub kesknärvisüsteemi, immuunsüsteemi, lihaskonna ja skeleti töövõime. Une kvaliteeti parandab samuti regulaarne kehaline koormus, vähendades samal ajal stressi. Ka rasket kehalist tööd tegevad inimesed uinuvad kergemini ja magavad kauem

Märksõnad

Tagasi üles