P, 29.01.2023

Stanfordi teadlased soovitavad ohkama panevat viisi stressi maandamiseks

PM Tervis
Stanfordi teadlased soovitavad ohkama panevat viisi stressi maandamiseks
Facebook Messenger LinkedIn Twitter
Comments 1
Hingamisharjutused võivad alandada vererõhku.
Hingamisharjutused võivad alandada vererõhku. Foto: Shutterstock

Stanfordi ülikooli teadlaste meeskond väidab, et inimesed, kes tegelevad tsüklilise ohkamisega, vähendavad stressi rohkem kui need, kes mediteerivad, vahendab Medical Xpress.

Ajakirjas Cell Reports Medicine avaldatud artiklis kirjeldavad teadlased, kuidas nad uurisid mitut erinevat stressi vähendamise tehnikat.

Varasemad uuringud on näidanud, et kuigi stress võib mõnikord avaldada positiivset mõju, näiteks kui see sunnib inimesi tegema tarvilikke asju, peetakse seda sagedamini kahjulikuks, kuna see võib põhjustada terviseprobleeme, nagu kõrge vererõhk.

Välja on ka töötatud stressi leevendamise tehnikad. Üks selline tehnika hõlmab meditatsiooni, mille käigus inimene püüab lõõgastuda ja olla hinnangutevabalt. Teised tehnikad hõlmavad hingamisharjutusi. Teadlased võrdlesid nüüd kolme tüüpi hingamisharjutusi ja meditatsiooni.

Testitud kolme tüüpi hingamisharjutuste hulgas oli tsükliline ohkamine, mille puhul kulutatakse rohkem aega väljahingamisele kui sissehingamisele või hinge kinni hoidmisele; kastihingamine, mille puhul sisse hingamine ja hinge kinni hoidmine kestavad sama kaua; ja tsükliline hüperventilatsioon, mille puhul sissehingamine kestab kauem kui väljahingamine.

Uuring viidi läbi Interneti teel pandeemia ajal, mil suur osa inimesi oli ebatavaliselt suures stressis. 114 vabatahtlikku kasutasid üht stressimaandajat viis minutit iga päev kuu aja jooksul enda valitud ajal. Iga vabatahtlik pidas stressipäevikut, et hinnata sekkumise mõju.

Teadlased leidsid, et enamasti teatasid vabatahtlikud, et harjutus oli nende jaoks positiivne – 90 protsenti kirjeldasid positiivseid tundmusi. Samuti ilmnes, et hingamisharjutusi teinud vabatahtlikud vähendasid rohkem stressi kui need, kes mediteerisid. Kõige rohkem vähenes stress enda hinnangul nendel, kes kasutasid selle maandamiseks tsüklilist ohkamist.

Märksõnad
Tagasi üles