ÜLESKUTSE ⟩ Võta osa liikumisaktsioonist ja tee laupäevad nutivabaks

PM Tervis
Copy
Pilt on illustreeriv.
Pilt on illustreeriv. Foto: Shutterstock

Liikumisharrastuse Kompetentsikeskus ja Riigimetsa Majandamise Keskus kutsuvad peresid pidama nutivabu laupäevi ja veetma koos aega looduses.

Eesti elanike liikumisaktiivsuse uuringute kohaselt ei liigu üle poolte Eesti täiskasvanutest ja kolm neljandikku lastest piisavalt, et oma tervist hoida. Peamisteks vähese kehalise aktiivsuse põhjusteks on väsimus ja aja puudumine. Samas näitavad uuringud digiseadmetes veedetud aja ja nutisõltuvuse kasvu laste seas, mis suurendab depressiivsete sümptomite esinemist ja sotsiaalset ärevust ning mõjutab negatiivselt õppimist ja suhteid vanematega. Järjest intensiivsem nutiseadmete kasutus noorte hulgas väljendub ka nende kehalise aktiivsuse langemises ja füüsilises tervises.

«Seetõttu kutsume peresid leidma aega liikumiseks just ekraaniaja arvelt ning avastama Eesti loodust ja külastama matkaradu,» ütles Liikumisharrastuse kompetentsikeskuse teadusnõunik Henek Tomson.

«Rahvusvahelised uuringud, hõlmates Poolat, Jaapanit, Soomet ja Iirimaad, on üheselt kinnitanud looduses jalutamise märkimisväärset mõju depressiooni ja ärevuse vähendamisel. Kui mõõdetav ja tajutav efekt on vähem kui kahe tunniga nädalas võimalik saavutada individuaalselt, siis kujutagem ette kui palju mõju võib see avaldada terviklikult pere suhetele ja heaolule. Regulaarne ja sagedane looduses viibimine mõjub hästi mitte ainult psühholoogiliselt, vaid parandab ka üldist kehalist töövõimet ja suurendab tajutavat energiataset. See on ka igas vanuses pereliikmetele sobiv universaalne võimalus ühiseks ajaveetmiseks nutivabalt,» märkis Tomson.

Tomson lisas, et ehkki üleskutses nimetatakse laupäeva, võib nutivaba matka teha ka pühapäeval või mõnel muul nädalapäeval, mis paremini sobib. Samuti on tõenäoline see, et tervet päeva ei saa paljud inimesed nutiseadet kasutamata olla. Internetist on saanud oluline info- ja suhtlusallikas, ka aktsiooni eestvedajad hakkavad jagama sotsiaalmeedias soovitusi matkaradade ning põnevate võimaluste kohta, mida perega looduses ette võtta. «Küll aga soovime, et nendeks tundideks, mil pere juba koos metsarajal, jääks nutiseade taskusse, autosse või koju, et saaks omavahel levist väljas päriselt suhelda ja loodust nautida,» ütles Tomson.

RMK loodusteadlikkuse spetsialist Liina Karrofeldt ütles omalt poolt, et RMK külastuskeskused pakuvad juba paarkümmend aastat koolidele loodusharidusprogramme. «Seetõttu on meil hea ülevaade laste ning noorte liikumisharjumustest ning loodusteadlikkusest. Leidub palju ka neid, kes tunnevad metsa ja armastavad matkamist, aga laias laastus on lapsed võrreldes 20 aasta taguse ajaga muutunud looduskaugemateks.»

Karrofeldt lisas, et inforohke ning kiire elutempo mõju on laste pealt näha. «Lapsed on kindlasti ärevamad, nende tähelepanu hajub kiiremini. Mõnikord tuleb programmi juhendajal anda lastele metsaga kohanemiseks esmalt aega, sest nad ei tunne end harjumatus keskkonnas turvaliselt.»

Ka liikumisharjumus on spetsialisti tähelepanekute põhjal muutunud. «Õpilastele ei meeldi palju kõndida, ikka otsitakse kändu, kuhu maha istuda ja siis tuleb kohe ka telefon välja - seda näeme just teismeliste õpilaste gruppide puhul. Aga oma suureks rõõmuks näeme ka seda, et õppematka lõpuks on nii suuremad kui väiksemad osalejad reeglina rahul. Loodus oskab meid endaga kaasa haarata, tuleb lihtsalt anda võimalusi,» kinnitas Karrofeldt.

Ekraanivaba laupäeva liikumisaktsioon ootab peresid arendama maastikul liikudes kehalist võimekust, puhastama vaimu ning looma uusi ühiseid mälestusi. «Meie aktsioon kestab kuni aprilli lõpuni, kuid loodame, et mõnegi pere jaoks kujuneb meie algatusest traditsioon,» ütles Liikumisharrastuse kompetentsikeskuse teadusnõunik Henek Tomson.

Ekraanivaba laupäeva aktsiooniga saab ühineda Liikumisaasta ja RMK Facebooki sündmuse «Levist välja! Nutivaba laupäev» kaudu. Kogu aktsiooni jooksul laekub sinna ka info lastega matkamiseks sobivate radade kohta ning ideed selle kohta, mida koos perega looduses teha.

Füüsilise ja vaimse tervise hoidmiseks soovitab Maailma Tervise Organisatsioon (WHO) lastel ja noortel liikuda iga päev vähemalt 60 minutit mõõduka intensiivsusega ning teha täiendavalt vähemalt kolmel päeval nädalas tugeva intensiivsusega tegevusi, lihaseid ja luid tugevdavaid harjutusi ning läbivalt vähem istuda. Täiskasvanutele soovitatakse liikuda vähemalt 2,5-5 tundi nädalas mõõduka intensiivsusega või vähemalt 1,25-2,5 tundi nädalas tugeva intensiivsusega ning teha täiendavalt kaks korda nädalas lihaseid tugevdavaid harjutusi ning vähendama istudes veedetud aega.

Lisainformatsiooniga ekraaniaja soovituste, nutisõltuvuse sümptomite, ennetamise võimaluste ja aktiivse eluviisi kohta saab tutvuda liigume.ee lehel. Teavet põnevate matkamisvõimaluste kohta ning looduses käitumise juhised leiab RMK Loodusega koos veebilehelt.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles