Üheksa nõuannet, kuidas aastavahetus peavaluta vastu võtta

FOTO: Panther Media/Scanpix

Tugev ja ootamatu peavalu võib aastavahetuse eel rikkuda terve pere plaanid, mistõttu püüa seda võimalusel ennetada.

Ida-Tallinna keskhaigla peavaluõde Egle Türk annab nõu, kuidas peavalu ennetada.

Väldi alkoholi. Punane vein, õlu ja šampus võivad mõnedel primaarsete peavaludega inimestel vallandada peavalu. Kui sa oled alkoholi suhtes tundlik, siis loobu sellest ja asenda see teiste jookidega. Kui pead siiski vajalikuks uut aastat mööda saata alkoholiga, siis järgi mõõdukust.

Maga piisavalt. Vähene uni või liiga kaua magamine võib valmistada halva üllatuse peavaluna. Proovi säilitada võimalikult korrapärane unerežiim, magades öösel 7-8 tundi.  

Toitu korrapäraselt. Ebaregulaarne toitumine või söögikordade vahelejätmine võib aastavahetuse ettevalmistuste käigus lõppeda peavaluga. Toitu regulaarselt, kuni neljatunniste vahedega ja väiksemate portsjonite kaupa.  

Enneta stressi, emotsionaalset või füüsilist pinget. Pühade ettevalmistamisega on seotud palju pinged, muuhulgas suur toiduvalmistamine sundasendis, viimaste tööde lõpetamine arvutis jne. Õpi pingeid maandama, et mitte stressiga võitlema asuda.

Ole füüsiliselt aktiivne. Liikumine leevendab stressi, annab energiat, stimuleerib endorfiinide tootmist, mis leevendavad ka valu.

Väldi häirivat keskkonda. Peavalu võivad tekitada ning keha ärritada ka tugevad lõhnad, suitsused ja umbsed ruumid, ere valgus, ilmamuutus, müra, lõhnaküünlad, pidev küpsetamine, uue aasta ilutulestik.

Väldi töödeldud toitu. Peavalu võivad vallandada muuhulgas ka piimatooted, šokolaad, tsitruselised, kohv, tee, töödeldud liha, nisutooted, mereannid jt. 

Tarbi piisavalt vedelikku. Organismi ööpäevane vedeliku vajadus on 28-35 ml/kg, mille sees on ka toiduga saadav vedelik. Joo vett, mida võid vajadusel maitsestada näiteks puuviljadega, marjadega, piparmündiga vms.

Hoia kodus vajalikke ravimeid. Jälgi, et jätkuks valuvaigisteid ning vajadusel võta valuvaigisti kohe peavalu alguses.

Tagasi üles