Teadlaste värske leid: vähem toitu, pikem elu

FOTO: Ivanna Grigorova/PantherMedia / Ivanna Grigorova

Tänapäevane elulaad võimaldab meil süüa millal ja kui palju tahes, ent tegelikkuses viib säärane toiduga liialdamine meid pikast tervislikust elust hoopis kaugemale.

Kui tahad kauem elada, tuleb äkilistele isudele vastu seista ning süüa vaid nii palju, kui oma eluviisi juures vajad – see on peamine mõte, mis on selgunud vananemist ning piiratud kaloraažiga dieete seostavatest uuringutest, vahendab MedicalNewsToday. Nimelt kui inimese menüü vastab tema energiavajadusele, hoiab see nii tuju hea kui ka kaitseb haiguste eest, mis tüüpiliselt kaasnevad vananemisega.

Näiteks meditsiiniajakirjas Cell Metabolism avaldatud uuringus näidati, et tavakaloraaži 15 protsendi võrra kärpides aeglustas see inimestel kahe aasta jooksul vananemist ning suurenes vastupanuvõime diabeedi, Alzheimeri, vähi jm haiguste vastu. Kui söögiga mitte liialdada, siis stabiliseerib see ainevahetuse ning kehas väheneb vabade radikaalide arv, mida on seostatud krooniliste haiguste tekkega.

Uuringu kaasautor, biomeditsiini professor Leanne Redman märkis, et stabiilset ainevahetust seostatakse tuhandete loomaliikide pika elueaga. Wisconsini Ülikooli meditsiiniüksuse professor Rozalyn Anderson lisas, et piiratud kaloraažiga toitumise puhul suudab keha saadud energiat paremini käsitleda. Näiteks rasv kasutatakse energia tootmiseks ära, mitte ei ladustata seda kehas, kuna liigne rasv talletub lõpuks ikkagi koormava ülekaaluna.

Kuna keha vajab toimimiseks ikkagi toidust saadavat kütust, teeb mõningaid eksperte murelikuks, kas siiski tasub toidu arvelt kokku hoida. Esiteks saame toidust vajalikke vitamiine ja mineraalaineid, teiseks ei sobi iga dieet kõigile, mistõttu tasuks eelkõige ülekaaluga kimpus inimestel toitumise osas spetsialistiga konsulteerida.

Columbia Ülikooli toitumisteaduse professor Priya Khorona sõnas, et 15-protsendiline menüükärbe ei ole midagi drastilist, ent 25 ja enam võib juba hakata tervisele. «Pikemas perspektiivis pole sellised dieedid ka nii efektiivsed, kui seda on tasakaalustatud toitumine,» ütles ta ning rõhutas sealjuures ka treeningu olulisust.

Samas ütlevad uuringu autorid, et pisut kaloraaži piiraval toitumisel on ikkagi oluliselt positiivsem tervisemõju kui vastasel juhul tekkival ülekaalul. Seega tuleks oma toidulaud kriitiliselt üle vaadata, vajadusel kärpida veidi kalorite arvelt ning jätta menüüsse alles need toidud, mis tagavad vajalike vitamiinide ja mineraalainete kättesaadavuse.

Populaarne