Tahad seljavalust vabaneda? Tõsta raskusi!

jaga E-post prindi artikkel saada vihje Loe ja lisa kommentaare

Seljavalu puhul ei tohiks treeningut vältida.

FOTO: Wavebreakmedia ltd/PantherMedia / Wavebreakmedia ltd

Kuigi seljavalu patsientidele soovitatakse raskuste tõstmisest eemale hoida, on teadustööd näidanud, et selline lähenemine treeningule on vigastuste ja valu vähendamises ebaefektiivne.

80 protsenti täiskasvanutest kannatavad vähemalt mingil eluetapil alaseljavalude käes. Kuigi eeldatakse, et selga tuleb hoida, on selgroog tugev konstruktsioon, mis talub õigesti kasutamisel suuri raskusi, kirjutab Independent.

Keha vajab tugevamaks saamiseks raskuste tõstmist ning selgroog on sellest hea näide. Regulaarne koormus valmistab liigeseid, lihaseid ja sidemeid igapäevasteks ülesanneteks. Koormuse puudumine on uuringutes näidanud seljale kahjulikku mõju. Astronautidega tehtud uuring näitas, et raskuse puudumine mikrogravitatsiooniga keskkonnas põhjustas lihaskadu, selja kangust ja diskide paistetust. Varem terve seljaga astronautidel tekkis pärast kosmosereisi seljavalu.

Valutava seljaga kästakse vältida raskusi, kuid ka korduvat painutamist ja kehapöördeid. Sõudjatega tehtud uuring pani selle arusaama proovile. Professionaalsed sõudjad peavad treeningul oma keha painutama sadu kordi päevas ning vähemalt üks kolmandik uuritud grupist kurtis seljavalu üle. Suuremal osal sõudjatest möödus valu kiiresti. See tähendab, et sõudjad ei vigasta oma alaselga ning selgroog paneb sellisele koormusele vastu.

Lisaks leiti, et sõudjate selg peab vastu tõmmetele ka kumeras olekus. Siiani on soovitatud raskusi tõsta sirge seljaga ja kõverdada ennast põlvest. Sellisel juhul kasutatakse suuri puusa- ja jalalihaseid. Küll aga ei pruugi sellest nõuandest kasu olla, kui need lihased on treenimata ja nõrgad. Selg on stabiilne ka kumeras olekus. 

Kasvava treenituse ja ülekaalulisusega tuleks julgustata inimesi rohkem treenima. Selle asemel, et eksperdid paluksid raskuste tõstmisest loobuda, võiks tõstmisest teha hoopis regulaarse treeningu ning sellega oma lihaseid ootamatusteks ette valmistada.

Tagasi üles