Füsioterapeut annab nõu: mida teha, kui selg valutab?

  • Treeninguga kaasnev alaseljavalu võib tulla puusade või rindkere liikumatusest.
  • Ohumärk on alakehasse kiirguv valu.
  • Alaseljavalu vastu aitab liikumine.

Eesti Rahvusballeti füsioterapeudi alaselga tugevdavad ja valu vähendavad harjutused. Modellid Eesti Rahvusballeti nooremsolistid Ketlin Oja ja Oliver Jahelka. Puusa eesmise osa venitus. Aktiveeri tuhar ja suru puusa ettepoole. Teed harjutust õigesti, kui ei saa väga palju ette liikuda, sest tunned venitust puusa eesmise osas. Puusa eesmine osa ja tuhar on vastastoimelised ning selleks et puusa venitada, tuleb tuharat pingutada. Tihti on puusa eesmine osa pinges ja jäik ning võib olla üks alaseljavalu põhjustaja.

FOTO: Tiina Oja

Eesti Rahvusballeti füsioterapeut Sirli Hinn näeb tihti, et alaseljavalu kipub sportlastel korduma.

Artikkel kuulatav
Minu Meedia tellijatele

​«Alaseljale tehakse nii liikuvuse kui ka jõuharjutusi, kuid valu ei lähe ära,» sõnas Hinn. Tema sõnul on sageli süüdlaseks hoopis mõne teise piirkonna liikuvuse piiratus või nõrkus, mille tõttu kannatab kompensatoorselt alaselg.

Valu seljas pole füsioterapeudi sõnul alati halb märk, sest enamasti on see seotud lihastega ja seetõttu ebamugav, aga ohutu. Ohtlik on kiirguv valu, mis ei ole niivõrd seljas kui alajäsemetes, suremise tunne või tundlikkuse häire või valu, mis tekib näiteks ainult püsti seistes.

«Seljavalu on selles mõttes hea valu, et see läheb väga suure tõenäosusega hiljemalt paari nädalaga üle,» sõnas Hinn. Tihti jääbki tema sõnul selgitamata, miks see üldse tekkis. Kui valu hakkab tagasi tulema, tuleks välja uurida, mis treeningus valesti tehakse. Tänapäevase seljavalu kontseptsioon on biopsühhosotsiaalne ehk sõltub peale füsioloogilise komponendi unest, stressist, tööst, elukvaliteedist. «Kui sul on mõni muu asi elus halvasti, siis muudab see väga palju seda, kuidas sa valu tajud,» lisas Hinn.

Valutav selg tahab füsioterapeudi sõnul enamasti liigutamist. «Kõik pikaajalised staatilised asendid ärritavad selga. Kui oled veetnud terve päeva sundasendis, siis võiks enne trenni kasutada soojenduseks dünaamilisi venitusharjutusi, et taastada pinges piirkondade liikuvus,» soovitas füsioterapeut.

Tagasi üles