Toitumiseksperdid reastasid selle aasta parimad ja halvimad dieedid

Vahemere toitumise alla käib rohkesti oomega-3 rasvhappeid sisaldavat oliiviõli.

FOTO: Shutterstock

Eksperdid toitumise, ülekaalulisuse, toidupsühholoogia, diabeedi ja südamehaiguste alal kulutasid kuid, et leida kõige rohkem ja kõige vähem efektiivsed dieedid või toitumiskavad.

U.S News ja World Report järjestasid sel nädalal 2020. aasta parimad ja halvimad dieedi, vahendab Market Watch. 25 eksperdist koosnev paneel nimetas Vahemere toitumise parimaks dieediks tuginedes seitsmele kriteeriumile: lühiajaline kaalukaotus, pikaajaline kaalukaotus, südamehaiguste ja diabeedi ennetamine, kerge teostatavus, kõrge toiteväärtus ja madalad terviseriskid.

Vahemere toitumine keskendub oomega-3 rasvhappeid sisaldavale oliiviõlile, puuviljadele ja köögiviljadele, täisterale ja tervislikele valkudele, nagu kala ja kana ning aeg-ajalt ka punane liha. On üldteada tõde, et Vahemere ääres elavad inimesed elavad kauem ja kannatavad harvemini vähi ja südamehaiguste käes kui näiteks ameeriklased. Seda toetab aktiivne elustiil, kehakaalu kontrollimine, tervislikud toidud ja mõõdukus punase liha, maiustuste ja küllastunud rasvade söömisel.

Vahemere toitumine võib samuti aidata südame ja aju tervist kaitsta ning vähki ennetada, kirjutati raportis. Selliseid toitumissoovitusi jälgides hoitakse eemal liigne kehakaal ja kroonilised haigused. Siiski rõhutatakse, et ühtset Vahemere toitumist ei eksisteeri ning kreeklaste toit erineb paljuski itaallaste omast. Siiski jagavad Vahemere piirkonnas elavad rahvad toiduvalmistamisel samu põhimõtteid.

Teisele kohale jäi DASH dieet, mis soovitab puuvilju, köögivilju, pähkleid, täistera, kana, kala ja madala rasvasisaldusega piimatooteid, vähe tarbitakse selle puhul punast liha, maiustusi ja magusaid jooke. See on sarnane Vahemere toitumisele, kuid loobutakse täisrasvastest piimatoodetest ja alkoholist. Toitumisnõustajad soovitavad vältida näksimist ja väljas söömist. Samuti võiks nädalas tegelda vähemalt 2,5 tundi mõõduka kehalise tegevusega.

Kõige viimasele kohale jäi Dukani dieet, mis keskendub kilokalorite lugemise asemel valkude jälgimisele. See on ideealne kaalulangetuseks. Valgud täidavad kõhtu, nende seedimine võtab aega ning võrreldes näiteks süsivesikutega, on neis väga vähe kilokaloreid iga grammi toidu kohta. Süsivesikute piiramine sunnib keha rasvavarusid põletama.

Väidetavalt on võimalik Dukani dieediga kaotada kuni viis kilogrammi esimese nädalaga ning 1-2 kilogrammi iga nädal, kuni jõuad ihaldatud eesmärgini. Dukani dieeti pidanud inimesed kaotasidki keskmiselt 7 kilogrammi peale dieedi kahte faasi, kus söödi esmalt vaid valke ning edaspidi osadel päevadel köögivilju. Kõik Dukani dieedi neli faasi on täis rangeid reegleid ja isegi väikseimat kõrvalekallet peetakse hävituslikuks. Toitumisnõustajad on arvamusel, et selline dieet ei saa olla toiteväärtuslik.