Turses ja valutavad jalad ning vaevavad seljavalud – millest oleks abi?

PM Tervis
Copy
Regulaarne liikumine, tööasendi vahetamine ja sobivate abivahendite kasutamine, on oluline igale inimesele, kes veedab tööpäevad püstiasendis.
Regulaarne liikumine, tööasendi vahetamine ja sobivate abivahendite kasutamine, on oluline igale inimesele, kes veedab tööpäevad püstiasendis. Foto: Shutterstock

Pikaajaline töökohal jalul püsimine on paljude ametite, nagu teenindajate, juuksurite ja õpetajate, igapäevaelu lahutamatu osa. Kuigi see võib tunduda lihtsa tegevusena, on sellel märkimisväärne mõju tervisele. Saare Selveri Südameapteegi proviisor Merle Meola selgitab, kuidas pikaajaline seismine mõjutab keha ja milliseid abinõusid saab kasutada ebamugavuste leevendamiseks.

«Kuigi palju räägitakse istumise kahjulikust mõjust tervisele, võib ka pikaajaline seismine põhjustada mitmeid terviseprobleeme, alates jalgade ja selja valudest kuni vereringehäireteni. Inimesed, kes veedavad suurema osa tööpäevast seistes, kogevad sageli jalgade turseid, väsimust ja isegi veenilaiendeid,» rääkis proviisor Meola. Seismine survestab alakeha veresooni, takistades vereringet, mis võib viia jalgade ja pahkluude paistetuseni.

Lisaks võivad esineda järgmised sümptomid ja vaevused:

Jalgade ja pahkluude turse – pikaajaline seismine võib põhjustada vedeliku kogunemist jalgades, mis viib tursete tekkeni.

Veeniprobleemid – nagu veenilaiendid ja tromboos. Seismine suurendab veenidele avaldatavat survet, mis võib põhjustada veenilaiendite teket ja harvadel juhtudel isegi verehüüvete teket.

Lihasväsimus – pikad perioodid ilma liikumiseta võivad põhjustada lihaste väsimust ja valulikkust, eriti jalgades.

Seljavalu – ebapiisav liikumine ja pidev püstiasend võivad suurendada alaselja koormust, põhjustades seljavalusid ja -pingeid.

Plantaarfastsiit ehk jalavõlvi põletik, mis on põhjustatud liigsest koormusest jalapõhjale.

Proviisor Meola andis nõu, et eelpool kirjeldatud vaevuste leevandamiseks ja ennetuseks pakuvad tõhusat abi tugisukad, ortopeedilised tallad ja jalanõud. Igal tootel on erinevaid tüüpe, mis sobivad konkreetsete vajadustega. Nii nagu paljude probleemide puhul, on ka siin võtmetähtsusega ennetus ning õigete abivahendite kasutamine, mis võib märkimisväärselt parandada elukvaliteeti töökohal.

Tugisukad, ortopeedilised tallad või ortopeedilised jalanõud?

Üks levinumaid abinõusid on tugisukad. «Tugisukad aitavad parandada vereringet, vähendades turseid ja väsimust,» selgitas Meola. Sukad avaldavad jalgadele ühtlast survet, mis soodustab vere tagasivoolu südame suunas, vähendades seeläbi raskustunnet ja väsimust jalgades. Tugisukad on saadaval erineva surveastmega, mida mõõdetakse millimeetrites elavhõbeda (mmHg) järgi. Madalam surve (8-15 mmHg) sobib kerge väsimuse ja tursete leevendamiseks, samas kui tugevam surve (20-30 mmHg või rohkem) on mõeldud tõsisemate vereringeprobleemide, nagu veenilaiendid, leevendamiseks. Oluline on valida õige surveaste, mis vastab vajadustele.

Ortopeedilised tallad on veel üks vahend, mis aitab leevendada pikaajalisest seismisest tingitud vaevusi. «Ortopeedilised tallad pakuvad jalgadele vajalikku tuge, jaotades keharaskust ühtlasemalt,» ütles Meola. See aitab vähendada jalgade, põlvede ja selja koormust, mis on eriti oluline inimestele, kes juba kannatavad luustiku- või lihasprobleemide all. Ortopeedilisi taldu on saadaval erinevate toetustasemetega alates kergest kuni intensiivse toeni. Vajadusel kohandatakse need individuaalselt, et pakkuda parimat tuge konkreetsele jalatüübile ja probleemidele.

Lisaks taldadele on oluline ka õige jalanõude valik. Ortopeedilised jalanõud on kujundatud toetama jalavõlvi ja tagama stabiilsuse. «Õiged jalanõud aitavad ära hoida paljud jalaprobleemid, nagu kannavalu ja plantaarfastsiit, mis on levinud inimeste seas, kes veedavad palju aega jalgadel,» märkis Meola. Ortopeedilised jalanõud on kavandatud toetama kogu jalga ja parandama jalatsi üldist sobivust ning neil on erilised omadusi nagu suurem tallavõlv, täiendav põrutusvastane polsterdus ja reguleeritavad rihmad, et tagada ühtlane raskusjaotus ja vähendada survepunkte. Meola lisas, et valikut tehes tuleks arvestada, et jalatsid peaksid olema mugavad juba proovimisel ning edaspidi igal kandmiskorral, pakkudes piisavalt ruumi varvastele ja stabiilsust kandele.

Proviisor pani südamele, et tervislike tööharjumuste edendamine, nagu regulaarne liikumine, tööasendi vahetamine ja sobivate abivahendite kasutamine, on oluline igale inimesele, kes veedab tööpäevad püstiasendis. Tugisukad, ortopeedilised tallad ja jalanõud ei ole mitte ainult abivahendid vaevuste leevendamiseks, vaid ka ennetavad meetmed terviseprobleemide tekkimise vältimiseks.

Kasulik on lasta enda jalgu hinnata spetsialisti poolt, kes saab soovitada parimaid taldu jalavõlvi kujule ja spetsiifilistele vajadustele. Alati ei ole selleks vajalik arstile või ortopeedile aega panna, alustada võib ka apteegist. Näiteks on mitmed Südameapteegi apteekrid on saanud vastava väljaõppe ning valitud apteekides on kohapeal olemas ka lai valik erinevaid mudeleid.

Tagasi üles