Kolm väärt nõuannet kevadiseks organismi suurpuhastuseks

Puu- ja köögiviljad aitavad kaasa seedeprotsessile ning turgutavad organismi.

FOTO: Panther Media/Scanpix

Kevade hakul vajavad eelkõige puhastust maks, soolestik ja neerud, mis igapäevaselt toitu, ravimeid ja võimalik, et ka alkoholi töötlema peavad. Organismil tuleks kevadele vastu minnes aidata puhastuda jääkainetest ja liigsest rasvast.

Kevad on organismi suurpuhastuseks suurepärane aeg. Apotheka proviisor Janika Tähnas annab mõned nõuanded, mida teha lisaks tervislikule menüüvalikule ja aktiivsemale elustiilile selleks, et enesetunne muutuks kevadiselt säravaks.

1. Puhasta maks

Maksa peamisteks funktsioonideks on erinevate ainete ja ka ravimite metabolism ehk elimineerimine organismist, lisaks veresuhkru reguleerimine, sapi ja kolesterooli tootmine, osalemine süsivesikute, rasvade ja valkude ainevahetuses, vere hüübimisfaktorite toomises jm. Et maks saaks loomulikul teel puhastuda, lisa oma menüüsse köögi- ja puuvilju, marju, kaunvilju ning puhast vett ja taimeteed. Puu- ja köögiviljad sisaldavad erinevaid ensüüme ja vitamiine, kiudaineid ning looduslikke antibakteriaalseid aineid, mis aitavad kaasa maksa puhastumisele. Taimedest on kurkumil ehk kollajuurel, maarjaohakal ja võilillel maksa kaitsev ning sapisekretsiooni soodustav toime.

Maksa puhastusperioodiks tuleb menüüst välja jätta alkohol, kohv, sigaretid, praetud ja grillitud toidud, poolfabrikaadid, suitsutatud ja tööstusliku äädikaga valmistatud tooted, kahjulikud e-ained (eriti säilitus- ja värvained ning maitsetugevdajad).

Lisaks on apteegis müügil ka maksa funktsiooni toetavaid ja maksa kaitsvaid tooteid (näiteks BodyDrain)

2. Aktiveeri seedimisprotsessi

Sooles peetuvad jääkained ja bakterid eritavad jämesoolde toksiine, mis koormavad keha. Seetõttu  tuleks menüüsse lisada kiudaineid, mis ergutavad soolte tööd ja aitavad organismist kahjulikke aineid väljutada.

Kiudained on seedumatud süsivesikud, mis ei imendu organismis, kuid on olulised seedimisprotsessis. Need soodustavad soolte tööd, väljutavad ainevahetusejääke, aitavad tasakaalus hoida veresuhkrutaset. Headeks kiudaineallikateks on teravilja- ja täisteratooted (kaer, oder, rukis, täisterariis, täisterahelbed jm), puu- ja köögiviljad, marjad ning kaunviljad (herned, oad, läätsed). Maitsetaimedest on seedetegevuse stimuleerimiseks head veel köömned, ingver, küüslauk, kurkum, paprika ja cayenne’i pipar. Taimeteedest sobib seedetegevuse toetamiseks käokullaõie-, kasepunga- ja petersellitee.

Samuti leiab apteegist toidulisandeid, mis sisaldavad artišoki, võilille, roheliste kohviubade, maarjaohaka, cayenne´i pipra või spargli ekstrakti. Valiku osas tasub kindlasti enne apteekriga konsulteerida, et leida sobivaim lahendus.

3. Puhasta neerud

Ka neerud vajavad puhkust ja puhastamist. Kuna igapäevane toit sisaldab ohtralt soola, mis koormab neere, võib see põhjustada kehas veepeetumist, mis omakorda koormab südant ja lisab liigestele koormust. Neere aitavad puhastada diureesi soodustavad ained, mis sisalduvad näiteks petersellis, kasepungades ja –lehtedes ning põldosjas. Oluline on vähendada toiduvalmistamisel lisatava soola hulka, tarbida vähem valmistoite ning juua vähemalt kaks liitrit vett või taimeteed päevas.