Graafik paljastab: kui palju peaks tegelikult sööma?

Kontoritöötajatel oleks aeg päevased toidukogused üle vaadata.

FOTO: john rowley/picture alliance/moodboard/Scanpix

USA terviseministeeriumi andmete põhjal valmisid hiljuti graafikud, mis aitavad igal inimesel paremini hinnata, kui palju peaks just tema päevas kaloreid tarbima.

Paljud inimesed mäletavad aega, mil nad olid veel väga noored ja võisid kehakaalu tõusuga riskimata süüa just nii palju, kui isu oli, kirjutab Daily Mail. Seevastu vanemas eas võib toiduga liialdamine palju kergemini ülekaaluga lõppeda.

Kuna üha suuremal osal inimestel on kehakaaluga probleeme, siis arvatakse tavaliselt, et enamik inimesi sööb liiga palju. USAs tehtud uuringust selgub siiski, et paljud aktiivse eluviisiga ameeriklased söövad tegelikult hoopis liiga vähe.

Californias asuva Los Angelese ülikooli statistik Nathan Yau koostas üksikasjalise graafiku, mis näitab, kui palju kaloreid peaksid tarbima erinevas eas ja erineva aktiivsusega inimesed. Andmeid uurides ja esitades jagas ta inimesed kokku kuude rühma. Kõigepealt jagas statistik nad meesteks ja naisteks. Seejärel jagas ta mõlemad rühmad veel kolmeks: aktiivse eluviisiga, keskmiselt aktiivsed ja vähe liikuvad inimesed.

Graafikute koostamiseks kasutas Yau kahte allikat: USA tervise- ja sotsiaalteenuste ministeeriumi soovitusi päevaste toidukoguste kohta ja Ameerika Ühendriikides 2009.–2012. aastal läbi viidud riikliku tervise- ja toitumisuuringu tulemusi. Ta koostas naiste ja meeste kohta eraldi graafikud, millel värvilised jooned näitavad soovituslikku kalorite kogust vastavalt elustiilile ja vanusele. Taustal olevad hallid tulbad näitavad seda, kui palju ameeriklased tegelikult söövad.

FOTO: Nathan Yau, Los Angelese ülikool

Graafik 1. Naiste päevane soovituslik kalorite hulk ja tegelikult tarbitavad kalorid. Autor: Nathan Yau, Los Angelese ülikool.

Graafikutelt selgub üllatav tõsiasi: vähe liikuvad inimesed söövad küll tavaliselt liiga palju, kuid sportlikud kalduvad end hoopis näljutama. See kehtib nii naiste kui ka meeste puhul, kuid nälgimisega kipuvad eriti üle pingutama naised ja spordilembesed noored mehed. 23-aastased sportlikud ameeriklannad tarbivad keskmiselt päevas koguni 500 kilokalorit vähem kui tervisele kalulik oleks. 20-aastased sportlikud USA mehed söövad päevas soovitatust 400 kilokalorit vähem.

FOTO: Nathan Yau, Los Angelese ülikool

Graafik 2. Meeste päevane soovituslik kalorite hulk ja tegelikult tarbitavad kalorid. Autor: Nathan Yau, Los Angelese ülikool.

«Nii nagu arvata võibki, peaksid mehed sööma keskmiselt rohkem kui naised, kuid on huvitav, kuidas meeste soovituslike kalorite hulk alguses palju kiiremini tõuseb kui naistel,» kirjutab Yau oma blogis. «Samuti on huvitav, et keskmiselt aktiivsed naised tarbivad pärast 12-aastaseks saamist keskmiselt vähem kaloreid kui peaks, samas kui keskmiselt aktiivsed mehed tarbivad 20. eluaastate keskpaigast 50. eluaastate lõpuni soovituslikust rohkem kaloreid,» lisab ta. Samas nendib Yau, et tegelikult ei ole sugugi kindel, kas naised lihtsalt hindavad oma päevast kalorite tarbimist tegelikust väiksemaks või söövad nad tõepoolest vähem kui peaks.

Spordiklubi Ultimate Performance Personal omanik ja asutaja Nick Mitchell on veendunud, et tegelikult ei söö naised liiga vähe. «Graafikule vaadates võib mulje jääda, et ülekaalulisuse kriisi ei ole, kuid tegelikult on seda probleemi kõikjal näha,» selgitas Mitchell. Ta juhtis tähelepanu, et graafikute põhjal ei ole võimalik öelda, kui palju trenni iga inimene täpselt teeb ja kui palju energiat ta sportides põletab. «Kahtlustan, et enamik inimesi ei ole aktiivse eluviisiga,» lisas ta.

Tähelepanu tuleks pöörata ka sellele, et soovituslike kalorite hulk väheneb vanemaks saades. 20–24-aastastel istuva eluviisiga naistel soovitatakse päevas süüa nii palju toitu, et nad saavad sellega ligikaudu 2000 kilokalorit energiat. 25. eluaastast langeb see arv 1800 kilokalorini. Sporti tegevad naised võivad olenevalt trenni intensiivsusest süüa 200–400 kilokalori jagu rohkem toitu.

Tervisliku kehakaalu saavutamiseks ja hoidmiseks tasuks söödava toidu kogusel silm peal hoida ja süüa just nii palju, kui soovitatakse sama vanale ja sarnase eluviisiga inimesele. Seejuures tuleks aga ka silmas pidada, et üldised soovitused kehtivad siis, kui oled ka keskmiselt pikk. Tavalisest pikemad inimesed peaksid sööma rohkem ja tavalisest lühemad jällegi vähem. Kui oled keskmiselt pikk, siis võib graafik aidata sinulgi välja selgitada, kui palju kaloreid päevas kehakaaluga riskimata süüa võiksid.

Populaarne

Tagasi üles