Loo tellimiseks pead olema sisse logitud Postimees kontole.
Logi sisse
Sul ei ole kontot?
Loo Postimees konto

Proviisor selgitab, millised vitamiinid aitavad vähendada kurnatust ja toetavad immuunsust

Raseduse ja imetamise ajal on olulised B- ja D-vitamiinid ning kaltsium ja magneesium. Raseduse järgselt on soovitatav võtta Oomega-3 rasvhappeid, mis on head ajutegevusele, juustele, nahale ning mõjuvad ka rahustavalt. Stressitaset aitavad vähendada B-grupi vitamiinid, mis annavad ka energiat. Kurvameelsuse puhul saab abi foolhappest, mis aitab sünteesida heatuju hormooni serotoniini, muutes seega meele rõõmsamaks. FOTO: Shutterstock

Viiruserohkel sügistalvisel ajal aitavad tervena püsida piisav puhkus, mõõdukas liikumine ning tasakaalustatud toit, kirjutab Apotheka proviisor Maia Remmelgas.

Sügisel ja talvel tuleb säilitada organismis järgmiste vitamiinide piisavat taset.

D-vitamiin osaleb kaltsiumi ainevahetuses, samuti immuunsüsteemi normaalses toimimises. Paljud uuringud on näidanud, et enamikul Eesti inimestest on D-vitamiini tase normist madalam, seega on selle lisakstarbimine sügisel ja talvel põhjendatud. D-vitamiini preparaate tuleks kindlasti manustada toiduga.

C-vitamiin osaleb samuti immuunsüsteemi töös mitme erineva toimemehhanismi kaudu. See on tugev antioksüdant, mis aitab hoida nahka ja limaskesti normaalsena. C-vitamiini preparaate võiks tarvitada mitme väikse annusena päeva jooksul või toimeainet järk-järgult vabastava ehk prolongeeritud tabletina.

B-grupi vitamiinid on vajalikud ainevahetuse ja närvisüsteemi heaks toimimiseks, aidates vähendada väsimust ja kurnatust. Komplekspreparaadina manustatult toetavad B-vitamiinid üksteise imendumist.

A- ja E-vitamiin on samuti antioksüdandid, mis aitavad kaitsta rakke vabade radikaalide eest, toetades immuunsüsteemi tööd. Need aitavad tagada head nägemisfunktsiooni ning limaskestade ja naha tervist. Samas on A- ja E-vitamiin rasvlahustuvad ning nende kestev suurtes kogustes tarbimine peab olema põhjendatud. Multivitamiine soovitatakse tarvitada inimestel, kelle toiduvalik pole mingil põhjusel tasakaalustatud ning on oht, et toidust ei saa kõiki vitamiine ja mineraalaineid kätte. Kompleksvitamiine võiks võtta paarikuuliste kuuridena. Järjepideval multivitamiinipreparaatide kasutamisel võib keha muutuda laisaks, kuna on harjunud lisavitamiinid kätte saama tabletist, mitte toidust.

Immuunsüsteemi tööd aitavad toetada mineraalained tsink ja seleen.

Väsimust vähendab koensüüm Q10, mis osaleb organismi rakkude energiatootmises. 

Tagasi üles
Back