Tagasi mobiilivaatesse
Värskendamiseks tõmba

Uudised

:

Põhitoitained: milleks on vajalikud kiudained?

Kiudaineid leidub ainult taimedes, näiteks tselluloosi ja pektiini leidub peamiselt täisteratoodetes, puu- ja köögiviljades ning kaunviljades


Jämesooles elavad mikroorganismid on võimelised kiudaineid osaliselt lõhustama, nad on toiduks seedetrakti mikroobidele, kellel omakorda on oluline roll inimese kaitsevõime tagamisel, kirjutab toitumine.ee.

Kiudained:

- suurendavad toidukördi mahtu, tekitades sellega täiskõhutunde,
- kiirendavad toidumassi edasiliikumist peensooles,
- aitavad vältida kõhukinnisust ja võivad ennetada mõningaid vähivorme,
- soodustavad kolesterooli väljutamist organismist,
- aeglustuvad glükoosi imendumist, vältimaks veresuhkru taseme liiga kiiret tõusu.

Kiudained ei imendu organismis, kuid tänu osalisele lagundamisele jämesooles seedetrakti mikrofloora toimel, annavad nad energiat 2 kcal.

Kiudaineid võib liigitada vees lahustuvateks ja lahustumatuteks. Kuna nende funktsioon on erinev, peaks päevas tarbima mõlemat liiki kiudaineid sisaldavaid toiduaineid.

• Kaer, rukis, oder, puuviljad, marjad, köögiviljad ja kaunviljad (herned, läätsed, oad) on head vees lahustuvate kiudainete allikad.
• Täisteratooted (rukkileib, täisterasai, sepik, tangud, täisterahelbed, täisterariis) on head vees lahustumatute kiudainete allikad.

Päevas peab täiskasvanud inimene saama 25–35 g kiudaineid. Nooremad, alla 18-aastased inimesed peavad päevase soovitusliku koguse arvestamisel kasutama valemit: vanus aastates + 5 g.

Kiudainete väga suur ületarbimine on ebasoovitav, sest tekib oht, et mõni organismile vajalik mineraalaine seotakse raskestilahustuvasse ühenditesse ja organism ei suuda mineraalainet omastada.

Soovitusi tärklise- ja kiudaineterikaste toiduainete tarbimise suurendamiseks

• Praadi süües eelista suuremat kogust pastat või riisi ja vähem kastet.
• Viinerite ja keedetud kartulite puhul, võta enam kartuleid ja vähem viinereid.
• Lisa ube ja herneid pajaroale, köögiviljavormile või -hautisele. See suurendab roa kiudainesisaldust. Nii toimides saab kasutada vähem liha, roa valmistamine muutub odavamaks, samuti väheneb saadav küllastunud rasvhapete kogus.
• Eelista erinevaid täisteraleibu ja -saiu.
• Eelista pruuni riisi – see sisaldab rohkesti kiudaineid.
• Tarbi hommikuks täistera hommikuhelbeid või sega neid oma lemmikhelveste sisse.
• Puder on suurepärane talvine soojendav hommikusöök, täisterakaerahelbed värskete puuviljade-marjade ning jogurtiga on värskendav suvine hommikusöök.
• Tarbi 3–5 viilu rukki täisteraleiba päevas.
• Tarbi vähemalt 500 g puu- ja köögivilju päevas.


Logi sisse:
Vaata kommenteerimise tingimusi | Näita e-maili avalikult:
apteeker ANNAB NÕU
LOE TARBIJAPORTAALIST!
MEESTE TERVISEKONVERENTS
Sponsoreeritud artiklid
PEREARSTID
LOE TARBIJAPORTAALIST!
LOE TARBIJAPORTAALIST!
    Viimased uudised
    KASULIK TEAVE
    Laste hammaste tervisAlkohol ja tervisUimastid ja nende mõjuNoorte vaimne tervisHIV
    Nõuanded
    Liikumine
    Haigused
    48h populaarsemad teemad
    POSTIMEES.ee
    Tarbija24
    Naine
    Top lood
    Top kommentaarid