Digiretseptikeskuse rike jättis osa inimesi ravimita

Marina Lohk
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Tallinna Kaubamaja Ülikooli apteegi proviisor Lelia Marran
Tallinna Kaubamaja Ülikooli apteegi proviisor Lelia Marran Foto: Mihkel Maripuu

Digiretsepti süsteem on tänase päeva jooksul mitu korda maas olnud, mis tähendab, et digitaalsete retseptide alusel ravimite väljastamine on olnud häiritud üle kogu Eesti.


Esimene signaal tehnilisest probleemist tuli haigekassa ravimispetsialisti Erki Laidmäe sõnul täna kell 13.20. Probleemi täpseid põhjuseid alles uuritakse, haigekassa juhatuse esimehe Hannes Danilovi sõnul tekkis viga andmebaasis.

Laidmäe sõnul ei saa häire ajal ligi ka läbi interneti kasutatavale süsteemile, mis pakuti aasta lõpus välja apteekidele, kes ei jõudnud liituda digiretseptikeskusega. «Mida saab teha, on püüda operaatori abil seda retsepti broneerida, aga kui on nii suured probleemid, siis ei jõua meil operaatorid ka rahuldada neid kõnesid,» märkis Laidmäe.

Paide Vee tänava apteegi juhataja ja Eesti Apteekrite Liidu esinaine Kai Kimmel ütles kella 15 paiku, et vahepeal on süsteem olnud korras, kuid nüüd on sellele ligipääs jälle takistatud. Seetõttu on nii mitmedki kliendid pidanud apteegist lahkuma ilma ravimita.

«Vahepeal töötab, vahepeal ei tööta. Teised apteegid ka helistavad, olukord on närviline, ütleme niimoodi. Inimesed lähevad ilma rohuta välja, see on hästi halb. Kellelgi on siin väikesed lapsed autos, peaaegu et hakkas nutma siin leti taga, et mis nüüd siis saab,» rääkis Kimmel.

Ainukesena on häirete ajal võimalik paberretseptide järgi ravimite väljastamine.

«Hea küll, selle kannataks ju välja, aga inimestest on kahju. Me andsime praegu näiteks ühele inimesele lihtsalt ausõna peale valuvaigisti, retseptiravimi ilma retseptita, kuna tal olid pisarad silmas, et ta ei saa valuga elada,» ütles Kimmel.

Terve Pere Apteegi Lõuna-Eesti piirkonnajuht ja Tartu Raekoja Apteegi juhataja Tiia Kärner kinnitas, et muidu töötab digiretseptisüsteem viimasel ajal paremini kui päris jaanuari alguses, kuid täna on esmakordselt tekkinud pikemaajalised tõrked. Varem ei ole inimesed tema sõnul pidanud ilma ravimiteta ära minema, sest süsteem on üsna kiiresti korda saanud.

Tallinna Kaubamajas asuva Ülikooli apteegi proviisor Silja Mettis ütles, et probleemid retseptidega tekkisid päeval kella 14 paiku. «Digiretsepti süsteem on meil olnud seitse päeva, nüüdsed tõrked olid esimesed. Võtsime kohe keskusega ühendust, saime teada, et juhtunu on suurem probleem,» rääkis Mettis.

Tema sõnul pidid apteegi töötajad süsteemi tõrgete tõttu tagasi saatma kümmekond klienti. «Soovitasime neil proovida retseptiravimit osta mõnest teisest apteegist või tulla homme tagasi. Ühele lapsele leidsime käsimüügist sobiva asendusravimi.»

Pärast kella 16 samast apteegist ID-kaardiga ravimeid ostnud Svetlana (46) sõnas, et oli digiretsepti süsteemi tänastest tõrgetest juba kuulnud. Aga apteeki tuli ta kindla teadmisega, et süsteem on taas töökorras. Kaarti kasutas Svetlana esimest korda ning kiitis selle kasutusmugavust. «Ilma paberiteta on palju parem.»

Svetlanat teenindanud proviisor Lelia Marran leidis, et tõrked väga suurt pahandust ei teinud ja avaldas lootust, et rohkem selliseid ei tule.

Õhtul oli süsteem haigekassa kinnitusel taas töökorras. 

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles